Centrant-se primerament amb les detencions, la policia en va practicar 957 durant l’any passat. Aquesta xifra representa un descens del 6,6% respecte a les detencions practicades l’any 2023 (1.025). D’aquestes detencions, 902 persones van passar a disposició judicial, mentre que 55 no ho van requerir i cap persona va estar detinguda per extradició. En aquest aspecte, s’observa una tendència a l’alça en el percentatge de detencions que passen a disposició judicial en els darrers quatre anys, amb una mitjana de més del 90% del total.
Per nacionalitats, un terç de les detencions de l’any 2024 corresponen a persones amb nacionalitat espanyola (32,5%), seguida d’un 21,6% amb nacionalitat andorrana. Destaca el creixement de detencions de persones amb nacionalitats de països del continent americà, amb un +15,8% respecte a l’any 2023. És l’únic grup nacional que creix respecte del curs anterior. Cal tenir en compte, per contextualitzar-ho tot plegat, que aquest increment es produeix en un marc de creixement del nombre de persones sobretot llatinoamericanes que han vingut a residir a Andorra especialment els dos o tres darrers anys.
Pel que fa a la situació de residència de les persones detingudes, el 42,1% són no residents i fronterers, el 36,3% són residents no andorrans i el 21,6% restant són de nacionalitat andorrana. Per edat, més de la meitat (59,5%) de les persones detingudes tenien entre 22 i 39 anys. La immensa majoria dels detinguts són homes, tot i que aquesta dada de gènere no s’inclou en la nota feta pública per Estadística.
Per altra banda, durant l’any 2024, les tipologies d’infracció específiques més freqüents han estat per conducció sota els efectes de l’alcohol i/o drogues i refús amb 368 detencions, per imputació d’estupefaents amb 300 detencions, per imputació d’agressió física o psíquica en l'àmbit domèstic amb 60 detencions i per detencions amb imputació de furts, furts amb força o robatoris amb 51 detencions. Destaquen especialment els increments tant de detencions amb imputació de furts, furts amb força o robatoris, com de detencions amb imputació de delictes contra la llibertat sexual, amb un +96,2% i un +20,0%, respectivament, respecte a l’any anterior. Per posar-ho en context està bé esmentar que en xifres absolutes hi va haver 51 arrestos per furts i 18 per llibertat sexual.
INFRACCIONS
Durant el 2024 la policia ha registrat un total de 4.110 infraccions al Principat, xifra que representa una disminució del 2,4% respecte a les 4.211 infraccions denunciades l’any 2023. Del total d’infraccions constatades aquest 2024, 1.194 continuen pendents de resolució, mentre que les 2.916 restants ja han estat tramitades i resoltes mitjançant el corresponent procediment sancionador. Aquestes dades suposen un increment del 2,7% en les infraccions pendents i una reducció del 4,3% en les resoltes, en comparació amb l’any anterior.
Pel que fa a la tipologia de les conductes, s’han denunciat 2.340 delictes i 1.770 contravencions penals, fet que representa una variació interanual del +4,4% i del -10,2%, respectivament. Segons la classificació establerta al Codi Penal, les contravencions penals l’any 2024 corresponen a les comeses contra els interessos generals (848), contra el patrimoni (827) i contra les persones (95).
En relació amb les agressions, s’han registrat 342 infraccions vinculades a diferents tipologies d’agressió, xifra que suposa un lleuger increment del 0,3% respecte al 2023. D’aquestes, més de la meitat (197) corresponen a lesions i maltractaments físics intencionats fora de l’àmbit domèstic. Pel que fa a les infraccions de caràcter patrimonial, se n’han denunciat un total de 1.058, amb una lleugera davallada del 0,5% en comparació amb l’any anterior. D’aquestes, més de la meitat (567) corresponen a infraccions de furt.
L’anàlisi territorial mostra que les infraccions es concentren principalment a Andorra la Vella (38,3%), a la frontera hispanoandorrana (12,2%) i a Escaldes-Engordany (11,1%). Les parròquies que han experimentat un augment del nombre d’infraccions respecte al 2023 són Ordino (+21,0%), Andorra la Vella (+15,5%) i Escaldes-Engordany (+6,0%). En canvi, les zones on el nombre d’infraccions ha disminuït de manera més notable són la frontera francoandorrana (-25,2%) i la frontera hispanoandorrana (-21,1%).







Comentaris (3)