Nova patacada dels ingressos del tabac: al maig, deu milions menys que l’any passat

La situació segueix afectant de forma clara la recaptació a la duana: en els primers cinc mesos de l’any, la davallada gairebé frega el 20%

Tabac a un centre comercial del país.
Tabac a un centre comercial del país. Toni Solanelles

Les importacions de tabac continuen molt per sota de les de l’any passat. Al maig, la situació es repeteix i, de retruc, acaba afectant de forma important els ingressos que assoleix l’Estat a través de la duana. Ras i curt, el mes passat es van recaptar 10,5 milions menys que el mateix mes del 2024 i el global en els primers cinc mesos de l’any suposa una caiguda de gairebé el 20%.

Així s’evidencia amb les dades que ha fet públiques el departament de duana. En total, el mes passat es van ingressar 17,84 milions d’euros, en comparació als 28,35 del maig del 2024. Hi ha, per tant, una caiguda del 37%. Si les dades se sumen a les dels mesos anteriors, es constata un inici d’any amb una forta davallada de la recaptació. Si l’any passat a aquestes altures ja se superaven, i de llarg, els 100 milions recaptats (113) enguany encara falta per arribar-hi: tot just 91,6. Un 18,9% menys.

I tot es deu, bàsicament, al comportament de les importacions de tabac. Maig és paradigmàtic de l’evolució dels darrers temps. Tot just, 8,15 milions. L’any passat, en canvi, s’havia arribat a 18,33. Per tant, un descens del 55,6%. I en l’acumulat dels cinc primers mesos la davallada és del 36,5%: de 62 a 39,4 milions.

La resta de productes no poden compensar aquesta fortíssima disminució. Les begudes, tot i un descens de l’1,3% al maig (694.000 euros pels 703.000 del 2024) encara mantenen l’any en positiu (+6,4%). La recaptació en cinc mesos ha estat de 3,6 milions, pels 3,37 de l’any passat. En canvi, pel que fa als combustibles, el balanç global és negatiu (-1,6%). S’ha passat de 23,16 milions a 22,8, 3,9 dels quals al maig.

El darrer capítol és el d’altres mercaderies. En aquest cas, amb una evolució positiva. Els 5 milions ingressats el maig suposen una millora del 3,4% en comparació al mateix mes del 2024 (4,9). Pel que fa a l’acumulat al llarg de tot l’any, salta de 24,49 a 25,9: +5,9%.

Evolució dels ingressos a la duana.
Evolució dels ingressos a la duana.

Comentaris (5)

Trending