Creixen els dubtes sobre la participació d’Irineu Esteve als Jocs a quatre dies per la inauguració

L’esquiador de la FAE continua sent una incògnita a causa del seu estat tant físic com mental, mentre la resta de la delegació es prepara per viatjar cap a les diferents seus olímpiques: Verdú i Cande seran finalment els banderers, a l’espera del fondista

Irineu Esteve, als 20 quilòmetres en persecució del Tour de Ski.
Irineu Esteve, als 20 quilòmetres en persecució del Tour de Ski. Nordic Focus

A només quatre dies per a la cerimònia inaugural dels Jocs Olímpics d’Hivern de Milà-Cortina, la delegació andorrana afronta la recta final amb una gran incertesa: la possible absència d’Irineu Esteve. Tot i que el Comitè Olímpic Andorrà (COA) ja fa dies que va formalitzar les inscripcions dels set esportistes seleccionats, el fondista encara no ha garantit la seva participació, tal com ha reconegut en una entrevista amb l’Altaveu el gerent de la FAE, Carles Visa. En el cas que Esteve i l’equip decideixin absentar-se de la cita olímpica, Andorra només tindria sis representants a Itàlia.

La presència d’Irineu Esteve als Jocs ha estat condicionada des del primer moment. Durant la presentació oficial de la delegació, el mateix esportista ja va advertir que la seva participació dependria del seu estat físic i mental, així com del calendari de proves. En les darreres setmanes, el fondista ha estat entrenant a Àustria amb el Team Aker, concretament a Seefeld, amb l’objectiu d’afinar la preparació. Estava previst que aquest dimarts 3 de febrer viatgés directament a Predazzo, seu de l’esquí de fons, però la seva presència continua sent una incògnita.

Segons explica Visa, la situació de l’esportista és “delicada” i respon a una combinació de factors: “S’hi barreja una mica tot. Va arribar molt motivat a l’inici de temporada després de les operacions de maluc, havia fet una molt bona pretemporada, però els resultats no han arribat i hem entrat en un bucle tant físic com psicològic”. El gerent de la federació admet que “hi ha alguna cosa que a nivell de planificació no ha anat bé” i que ara també s’està pagant a nivell físic, mentre que la frustració per la manca de resultats ha afectat clarament l’aspecte mental del fondista.

Irineu Esteve, envoltat de representació femenina el dia de la presentació de la delegació.
Irineu Esteve, envoltat de representació femenina el dia de la presentació de la delegació. coa

La FAE té clar que no vol una presència simbòlica als Jocs. “Als Jocs volem anar a fer un bon paper, no només a participar”, subratlla Visa. Una visió que coincideix amb la del mateix Esteve, que ja havia advertit que només competiria si podia aspirar, com a mínim, a situar-se entre els 30 primers. “La federació ho té clar i l’Irineu encara ho té més clar que nosaltres”, afegeix el dirigent, deixant oberta la porta a una possible renúncia si no es donen les garanties necessàries.

“Estem treballant, estem recuperant i cada dia avancem una mica més”, explica Visa, tot i reconèixer que “no està fàcil” que el fondista arribi en condicions òptimes als Jocs, però que es treballarà perquè així sigui a les últimes Copes del Món de la temporada. Si finalment hi és present a la cita olímpica, la seva primera prova hauria de ser diumenge, amb els 20 quilòmetres en esquiatló, a partir de les 12.30 hores, a Tesero.

LES PRIMERES ESPASES, EN MOMENTS DIFERENTS

Més enllà del cas d’Esteve, Visa es mostra moderadament optimista amb el conjunt de l’equip. “Arribem confiats que el nivell d’esquí que tenim és bo i que, en base al talent, podem obtenir bons resultats”, afirma. Tot i això, admet que aquesta temporada no ha estat tan regular com s’esperava i que, a nivell de confiança, alguns esportistes arriben amb més dubtes dels desitjats.

Sobre Joan Verdú, remarca que “és un talent” i que “té el nivell per estar a les posicions capdavanteres”, tot i que enguany li ha faltat continuïtat dins el top-30 de la Copa del Món. “Sabem que, fins i tot no esquiant com sap, és capaç d’estar regularment entre els trenta primers”, apunta. Pel que fa a Gina del Rio, el gerent es mostra especialment satisfet: “Amb només 21 anys està fent uns resultats fantàstics. Està fent el que li pertoca i arribarà als seus primers Jocs. Ja veurem com gestiona aquest gran escenari”.

Visa també fa extensiva aquesta reflexió a Cande Moreno -que tamé hauria d’estar dins el top-30 i ja va fer un bon paper als Jocs de Pequin-, Jordina Caminal, Carla Mijares i Xavier Cornella, dels qui destaca el talent i la projecció, tot i reconèixer que no sempre és fàcil arribar als Jocs amb la confiança ideal. “El mateix els passa a una Jordina o a una Carla, que tenen qualitat, però que encara estan en procés de consolidació”, assenyala.

Els esportistes andorrans arribaran als Jocs de manera progressiva, en funció de les seus on competeixen. Els fondistes, Gina del Rio i Irineu Esteve, tenen previst instal·lar-se a Predazzo abans de l’inici de les proves, mentre que els alpins ho faran a Bormio i Cortina d’Ampezzo. Aquest desplegament respon al format descentralitzat dels Jocs de Milà-Cortina, que obliga les delegacions a repartir-se entre diferents localitats des de l’inici de la competició.

VERDÚ, CANDE I IRINEU SERAN ELS BANDERERS

Davant aquesta casuística, la FAE i el COA han treballat perquè Joan Verdú, Cande Moreno i Irineu Esteve siguin finalment els banderers de la delegació andorrana en una cerimònia inaugural marcada per aquest nou format. Enguany, l’obertura es farà de manera simultània en diverses seus, amb actes paral·lels a l’estadi de San Siro de Milà -on hi desfilarà una persona que assigni l’organització amb la bandera andorrana-, Cortina (amb Cande), Bormio (amb Verdú) i Predazzo (amb Irineu -si no és baixa-, ja que Gina del Rio entra en escena l’endemà), per adaptar-se al fet que algunes disciplines comencen abans de l’acte oficial.

Aquest sistema permetrà que Andorra tingui presència institucional a diferents escenaris el mateix dia de la inauguració. A Milà hi seran les autoritats, amb el president del Comitè Olímpic Andorrà, Xavier Espot Miró, al capdavant i la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Mònica Bonell. Per primera vegada, s’encendran dos pebeters olímpics: un a Milà i un altre a Cortina d’Ampezzo. De totes maneres, amb les inscripcions ja formalitzades i els viatges a punt de començar, els pròxims dies seran clau per determinar si Irineu Esteve pot formar part definitivament de la delegació. La seva recuperació, tant física com mental, marcarà el desenllaç d’un cas que manté en suspens l’equip andorrà a les portes d’uns Jocs que es preveuen històrics.

Comentaris

Trending