El preu dels productes de béns de consum importats han estat un 11% més cars aquest any

Estadística també ha analitzat l’augment del cost dels productes per grups i el que més s’ha encarit és el de maquinària i equips de transport, seguit dels articles manufacturats i Begudes i tabac

Vehicles de transport al costat de la duana del riu Runer. Altaveu

Els preus de les importacions, en termes generals i en el mes de maig del 2023, han experimentat una variació positiva del 6,7% en relació amb l’any anterior. Si es comparen les dades amb el mes anterior, els preus de les importacions cauen un 3,4%. En canvi, els preus de les exportacions han disminuït el 9,5% respecte el maig del 2022.

Si s’analitzen les importacions per grups d’utilització, els preus dels béns de consum, el maig del 2023, han tingut una variació positiva de l’11%. En el mateix període els preus dels béns de capital, és a dir tots aquells que són durables, han caigut un 0,2%. En canvi, si s’observa una altra classificació també publicada aquest dijous pel departament d’estadística del Govern,  l’evolució dels preus de les partides de “maquinària i equips de transport” han pujat el 23,8% i els “articles manufacturats classificats principalment segons la primera matèria”  un 15,1%, i en últim lloc “Begudes i tabac” ho ha fet un 9,8%. El grup d’”aliments i animals vius” també ha pujat, però no tant, ho ha fet un 5,2%. Per la part negativa, destaca la partida “Combustibles, lubricants minerals i productes similars” amb una caiguda del preu del 38,4% respecte al mateix període de l’any anterior. 

Pel que fa a la procedència de les importacions, mentre que les provinents d’Espanya s’han encarit un 8,3%, les provinents de França han costat un 18,3% menys. També han pujat de preu, però les provinents de la resta de la Unió Europea i el Regne Unit.