Segons les dades publicades aquest dijous pel departament d’Estadística, l’índex general de les importacions s’ha situat en els 127,1 punts, prenent el 2019 com a any base, davant dels 121,7 punts registrats el maig de l’any passat. L’increment interanual del 4,4% dona continuïtat a la tendència positiva iniciada a l’abril, quan l’augment havia estat del 3,7%, després que durant els primers mesos de l’any s’haguessin registrat variacions negatives.
El principal factor que explica aquesta evolució és el fort encariment dels combustibles, lubricants minerals i productes similars. El seu valor unitari ha augmentat un 92,6% interanual, una escalada que Estadística atribueix a la inestabilitat geopolítica internacional. De fet, l’índex d’aquesta categoria ha passat dels 108,8 punts del maig del 2025 als 209,6 actuals. L’increment ja s’havia fet especialment visible a l’abril, quan els preus havien crescut un 73,3% en només un mes. Al maig, en canvi, han retrocedit lleugerament, un 0,8%.

La pujada de preus, però, s’estén a bona part dels grups de productes analitzats. Les matèries en brut no comestibles, excloent-ne els combustibles, s’han encarit un 7,4% respecte de fa un any, mentre que les begudes i el tabac ho han fet un 6,5%. També han augmentat els olis, greixos i ceres d’origen animal i vegetal (+5%), els productes alimentaris i animals vius (+2,6%), els productes químics (+1,3%) i la maquinària i els equips de transport (+1,2%). En sentit contrari, els articles manufacturats diversos han reduït el seu valor unitari un 4,4% i els manufacturats classificats principalment segons la primera matèria, un 2,4%.
Per grups d’utilització, són els béns intermedis els que més pressió exerceixen a l’alça. El seu preu unitari ha crescut un 18,7% en termes interanuals i un 12,3% només respecte de l’abril. Els béns de consum, per la seva banda, pràcticament no han variat respecte de fa un any (+0,1%), mentre que els béns de capital s’han abaratit un 11,8%.
L’encariment també és visible en les mercaderies procedents dels principals socis comercials d’Andorra. Els productes importats des de França han augmentat el seu valor unitari un 10,5% respecte del maig del 2025, i només durant l’últim mes l’increment ha estat del 15,8%. Els procedents de la resta de la Unió Europea i la Gran Bretanya són un 8,7% més cars i els d’Espanya, principal origen de les importacions andorranes, un 5,6%. L’excepció són els productes procedents de la resta del món, que han reduït el seu valor unitari un 12,4%.

La situació és ben diferent pel que fa a les exportacions. El seu valor unitari ha caigut un 20% respecte de fa dotze mesos, passant d’un índex de 139,1 a 111,2 punts. Tot i aquesta forta davallada interanual, al maig s’ha produït una recuperació del 2,3% respecte del mes anterior.








Comentaris