La inflació en l’habitatge més que duplica l’índex general en el darrer any

Els preus d’aquest àmbit, on també es té en compte el lloguer, han pujat un 5% en els darrers dotze mesos mentre que l’IPC general, gràcies a l’efecte de les rebaixes, va caure al juliol a un 2,2%

Comentaris

Blocs de pisos al centre d’Encamp.
Blocs de pisos al centre d’Encamp. Arxiu

Les rebaixes del juliol sumat al comportament dels béns i serveix diversos van contribuir a rebaixar de forma sensible la inflació. Tant que torna a estar per sota de la dada espanyola. Això sí, es manté molt per sobre de la francesa. En aquest sentit, cal tenir en compte que, al llarg dels darrers mesos els àmbits en els quals més han crescut els preus han estat l’hostaleria i la restauració (+5%), les begudes alcohòliques i el tabac (5%) i l’habitatge (4,3%). Aquesta darrera dada evidencia que el cost per accedir a un lloc on viure continua elevant-se sense aturador.

Així es pot constatar amb la informació que ha donat a conèixer aquest dilluns el departament d’Estadística. Es dona per bona la dada que ja s’havia avançat a inicis de mes. L’IPC avançat, llavors, era del 2,2%, xifra que, com sol ser habitual, s’ha confirmat. Això suposa una davallada mensual -entre juny i juliol- de cinc dècimes. Pel que fa a la dada acumulada des d’inicis d’any, es queda en el 0,9%.

D’aquesta forma, es manté una certa moderació de la inflació. Ja no és tan elevada com ho havia estat el 2022 o el 2023 arran de l’esclat de la guerra d’Ucraïna. Tot i això, encara se situaria lleugerament per sobre de la xifra que els experts consideren bona. Només lleugerament, tot s’ha de dir.

En aquest sentit, el que ha contribuït aquest descens són les rebaixes d’estiu. Enguany han estat molt més potents que l’any passat. Així, si s’agafa la informació del grup vestit i calçat, es constata una reducció dels preus en aquest mes de l’11,1%, quan el 2024 va ser només del 8%. Els comerços, per tant, han estat més agressius. També ha contribuït a aquest descens de l’IPC el comportament dels béns i serveis diversos i, en canvi, hi ha un encariment de l’alimentació, principalment causat pels productes làctics i els ous.

Ara bé, analitzant per grups, es constata que n’hi ha d’altres que han experimentat més increment que l’alimentació al llarg dels darrers dotze mesos. I un d’ells evidencia que la problemàtica per accedir a un lloc on viure es manté ben calent. És el cas del grup de l’habitatge, aigua, gas, electricitat i altres combustibles. En el darrer any, ha crescut un 5%. I aquí cal tenir en compte que es recull, entre altres, la informació de l’evolució dels lloguers. Per tant, un altre indicador que confirma que el mercat immobiliari segueix desbocat: més que duplica la dada de l’IPC general.

Una dada que, com s’ha dit, s’està moderant. De fet, l’evolució del juliol permet que se situï per sota de l’espanyola. Al país veí del sud la inflació es va disparar al juliol i es va enfilar fins al 2,7%. Un motiu, justament, també ha estat el preu de l’habitatge. En canvi, però, si la comparativa es fa amb França es comprova que la inflació gal·la està força més controlada: tot just un 1%.

Etiquetes

Comentaris (9)

Trending