Espanya incrementarà el descompte al gasoli a 20 cèntims per litre a partir de setembre

La mesura s’aplica perquè el dièsel s’ha encarit més d’un 15% durant el juliol i se segueix el que la clàusula de salvaguarda que es va incloure en el decret de la rebaixa fiscal; la mesura contrasta amb el que passarà a Andorra, on la reducció desapareixerà

Un sortidor de benzina.

El diferencial de preu existent amb Espanya pel que fa al gasoli, recuperat després de les mesures de reducció aplicades a partir de mitjan juliol, torna a estar en perill. De fet, si res canvia, desapareixerà al setembre. I, fins i tot, es podria capgirar la situació i que, novament, el cost d’omplir el dipòsit fos més baix al sud del riu Runer que no al Principat. El motiu? El fet que el govern de Madrid aplicarà a partir del mes vinent una de les salvaguardes que va incloure en el darrer decret sobre la rebaixa fiscal als combustibles, que s’activarà de forma automàtica.

Tot arrenca de les dades oficials de l’Índex de Preus al Consum del juliol que s’han fet públiques al país veí. Aquestes revelen que el gasoli -impulsat a l’alça arran de la represa de les hostilitats entre els Estats Units i l’Iran- va encarir-se un 15,7% durant el mes passat. I això activa, com s’ha dit, una de les clàusules previstes al decret que embastava el pla de resposta anticrisi.

Aquest establir que els descomptes fiscals es mantindrien durant l’estiu, però s’anirien reduint: 15 cèntims per litre al juliol, 10 a l’agost i 5 al setembre. Com s’ha dit, però, hi havia una salvaguarda per evitar que això acabés comportant un nou encariment. Si qualsevol carburant registrava una pujada de preu superior al 15% en comparació a l’any passat, la rebaixa fiscal es faria més gran. Això és el que ha passat amb el gasoli.

La rebaixa dels carburants funciona: importacions encara negatives al juliol però es recuperen

Així doncs, de forma automàtica, a partir del setembre el descompte que s’aplicarà al dièsel no seran els cinc cèntims per litre previstos. Haurà de fixar una reducció de 20. Per tant, l’ajut es multiplica per quatre. En canvi, la benzina mantindrà el calendari normal, ja que no s’ha encarit tant -només un 7,3%-. Per tant, al setembre es mantindran els plans: cinc cèntims de rebaixa.

I això, lògicament, tindrà repercussions a Andorra. Cal recordar que la rebaixa fiscal impulsada al juliol amb la col·laboració del sector ha permès tornar a recuperar el diferencial de preu existent abans del març i, tot sembla indicar, també les vendes normals. Durant l’agost, aquest es mantindrà, però al setembre, tot tornarà a canviar. Amb la benzina, cap problema. El descompte aplicat aquí i a Espanya serà el mateix (5 cèntims). Amb el gasoli, tot el contrari. Mentre a Andorra ja no hi haurà cap rebaixa, a Espanya serà de 20 cèntims.

Per tant, tot fa pensar que el diferencial de preu no només es perdrà, sinó que es podria invertir a favor de les benzineres al sud del riu Runer. I, lògicament, el més factible és que les vendes de dièsel es tornin a desplomar. Ara, caldrà veure si hi ha alguna actuació abans de finals de mes que corregeixi aquesta situació.