Si abans del coronavirus hi havia una mitjana anual de creació de 300 societats unipersonals de responsabilitat limitada, que a diferència de les anònimes tenen que el capital social mínim és molt més baix, des del 2021 la constitució d’aquest tipus d’empreses és el doble o més. En tot cas, segons les dades publicades aquest dijous pel departament d’Estadística, les SLU s’han molt més que duplicat des del 2016 i fins al 2024.
De forma general, l’any 2024 es va tancar amb 16.331 societats actives inscrites en el registre de societats mercantils, cosa que representa 1.218 societats addicionals respecte a les que hi figuraven a finals del 2023 (15.113 societats actives), és a dir, un creixement anual del +8,1%. Pel que fa a la creació de societats, l’any 2024 s’han registrat 1.450 societats, un 16,5% més en comparació de l’any anterior, en el qual se’n van crear 1.245. Finalment, pel que fa al nombre de societats cancel·lades, l’any 2024 se n’han dissolt 232, xifra que suposa un augment del +15,4% en comparació de l’any 2023, exercici en el qual se’n van dissoldre 201.
FORMA JURÍDICA
A finals del 2024, el nombre de societats actives al registre de societats mercantils ha sigut de 16.331, xifra que representa un augment del +8,1% (+1.218 societats) respecte al volum que hi havia a finals de l’any anterior, en què el nombre de societats actives va ser de 15.113.
Pel que fa a la forma jurídica de les societats actives, el 47,5% han sigut representades per les societats de responsabilitat limitada unipersonals, amb un total de 7.759. Seguidament, s’han situat les societats de responsabilitat limitada, amb 7.122 (el 43,6% del total de societats actives), les societats anònimes, amb 1.113 (el 6,8% del total), i les societats anònimes unipersonals, amb 320 (el 2,0% del total).
Amb relació a l’any 2023, destaca en valors absoluts tant el creixement del nombre de societats de responsabilitat limitada unipersonals actives, amb un creixement del +12,0% (+832 societats) com el creixement del nombre de societats de responsabilitat limitada actives, amb una variació del +5,8% (+393 societats).
Ampliant la perspectiva temporal de la sèrie s’observa que, fins a l’any 2023, havia predominat el nombre de societats de responsabilitat limitada actives, amb una elevada estabilitat al llarg dels anys. No obstant, seguint amb la clara variació positiva registrada durant els anys anteriors, les societats de responsabilitat limitada unipersonals passen a ser les que tenen més pes respecte al total de les societats actives inscrites al registre de societats mercantils.
ANDORRA LA VELLA CAPITAL EMPRESARIAL
Andorra la Vella ha sigut la parròquia on s’ha adscrit el màxim nombre de societats actives, amb un total de 7.070 (el 43,3% del total) i amb una variació interanual del +8,7% (+563 societats). Destaca també el nombre de societats actives a la parròquia d’Escaldes-Engordany, amb 2.853 societats mercantils actives (el 17,5% del total) i amb una taxa de creixement interanual positiva del +9,1% (+237 societats).
S’observa que des de l’any 2014, el 60% de les societats actives es concentren a les dues parròquies esmentades anteriorment, en la mesura que segueixen sent el centre físic i neuràlgic empresarial del país. Curiosament o no, però, Canillo té registrades més societats no només que Ordino si no també que Sant Julià de Lòria.