Fonts consultades han confirmat a Altaveu que s’està ultimant un projecte de llei que vehicularà aquesta rebaixa el tipus impositiu de l’impost especial sobre els carburants. Es tocaria aquest perquè és el que suposa més càrrega fiscal sobre el producte. Per exemple, en el cas de la benzina de 95 octans, 40,7584 cèntims per litre, independentment del preu. Menys opció de reducció hi ha amb l’IGI, amb només un 4,5% sobre el cost total, i amb la taxa verda, que tot just suposa 6,48 cèntims per litre.
Un altre motiu és que, ara mateix, és justament l’impost especial el que marca el diferencial de preu amb Espanya. El govern de Pedro Sánchez va suprimir a inicis de mes el canvi a l’IVA, que torna a ser del 21% i no del 10%, però, en canvi, va fixar una reducció en aquesta taxa de 15 cèntims per al juliol, 10 per a l’agost i 5 al setembre. Sempre, això sí, de com evolucioni el preu del barril Brent. En cas que es torni a disparar, el decret llei aprovat, ara pendent de convalidació al Congrés, incorpora una clàusula que permetria tornar a la rebaixa fiscal validada al març, arran de l’esclat de la guerra.
Un conflicte que, cal recordar, s’ha reactivitat aquests darrers dies. Després de jornades on semblava que els Estats Units i l’Iran havien enfilat un camí negociador, fet que havia suposat una davallada considerable del cost del cru, els darrers dies les hostilitats s’han reprès amb atacs entre un i altre bàndol i amb Donald Trump donant per finalitzat l’alto el foc. Això ha tornat a generar tensió als mercats, amb el petroli tornat a la barrera dels 80 dòlars per barril aquest dimecres, tot i que dijous la situació s’hauria calmat, amb un nou descens fins als 75.
Des de l’atac a l’Iran i, sobretot, arran de la rebaixa fiscal a Espanya, el sector dels distribuïdors de carburants, liderats per la seva patronal, l’Assidca, havia reclamat a Govern la necessitat de fer alguna acció que permetés tant la davallada de preu del combustible com la recuperació del diferencial perdut. Aquest segon punt s’ha traduït de forma clara en les vendes: al juny, sense anar més lluny, s’ha importat un 18% menys de litres que al mateix mes de l’any passat. I, més enllà d’això, la pujada de preu s’havia anat repercutint en altres aspectes de la cistella de la compra, amb una inflació que va arribar a ser del 4,9% al maig.
Malgrat això, l’executiu no havia fet cap moviment. Fins a la setmana passada, que es va anunciar un increment del salari mínim del 2,8% per, justament, evitar la pèrdua del poder adquisitiu. La mesura, però, va generar retrets entre sectors empresarials, que lamentaven que no se’ls hagués consultat i, també, expressaven el malestar pel fet d’haver de suportar un altre cost afegit a l’encariment de molts dels productes i serveis que requereixen. En certa forma, és aquest enuig el que ha acabat forçant Govern a moure fitxa, per intentar calmar els ànims.
I la jugada es farà via, com s’ha dit, l’impost especial. Els detalls concrets s’han d’acabar de definir aquest divendres, prèviament a l’aprovació de la llei per part del consell de ministres i la seva tramitació al Consell General. Les fonts consultades per Altaveu, però, confirmen que la idea és que l’esforç no el faci únicament Govern. Tal com ara fa uns mesos va apuntar el ministre de Finances, Ramon Lladós, durant una sessió parlamentària, es busca una participació dels distribuïdors. Així, de la rebaixa que finalment s’acabaria aplicant tres quartes parts anirien a càrrec de la reducció del gravamen impositiu i l’altra quarta part correspondria a les benzineres, que haurien de reduir el preu.
El text s’enviaria al Consell per la via d’extrema urgència i necessitat. És a dir, no hi haurà opció a fer esmenes i s’hauria de votar en un termini màxim de 48 hores hàbils. Així es faria durant la sessió que hi ha prevista dimarts vinent, on s’han de votar les propostes de resolució del Debat d’Orientació Política i altres lleis com ara la modificació del Codi Penal o la llei òmnibus en matèria penitenciària. Ara bé, també cal recordar que per a la seva entrada en vigor caldrà la ratificació per part dels Coprínceps i, per tant, això encara es retardaria fins a finals de juliol o, probablement, inicis d’agost.