Escaldes admet que no li calen més sales d’exposició però està obert a col·laborar a l’Hostal Valira

La marxa del Museu Thyssen deixa un espai lliure que el ministeri de Cultura voldria mantenir per a col·leccions pictòriques privades i el comú no ho veu pas malament però s’han de negociar les condicions

Una imatge de l'antic Hostal Valira encara com a Museu Carmen Thyssen.
Una imatge de l'antic Hostal Valira encara com a Museu Carmen Thyssen. arxiu

El comú d’Escaldes assegura que amb l’Espai Caldes i el CAEE, a nivell comunal, va ben servit quant a sales d’exposició. Això no treu que la corporació estigui oberta a continuar participant perquè els baixos de l’antic Hostal Valira segueixi tenint un ús cultural i especialment com a recinte expositiu una vegada es consumi la marxa del Museu Carmen Thyssen. Fins ara assumia el comú el cost del lloguer de l’espai. Ara les condicions s’hauran de renegociar i tot està obert. La intenció del ministeri de Cultura és situar en aquell indret diverses col·leccions pictòriques de propietaris privats del país. 

D’aquesta qüestió n’ha parlat el conseller de Cultura escaldenc, Valentí Closa, al tomb de l’escudella de Sant Antoni. I ha assegurat que el comú ja ha anat fent accions perquè la marxa del Thyssen no es noti en relació amb l’impacte d’atracció que podia tenir en vista a atraure visitants cap a la part alta de la parròquia. Closa ha afirmat que en el balanç dels darreres anys a l’oficina de turisme que hi ha en aquella zona ha rebut peticions d’informació com mai i que l’Espai Caldes genera interès.

Cervera, Bonell i Marquina en el moment de signar el conveni pel nou museu Thyssen.

Relacionat

Inversió mínima de 3,6 milions per traslladar el nou Thyssen a l’edifici Node

Closa ha afirmat que tot allò que suposa destinar diners públics “són coses que s’han de meditar” i alhora “nosaltres ja tenim dues sales d’exposició, el CAEE i l’Espai Caldes. Per tant, no cal precipitar-se”. "Una sala d’exposició comporta que cada exposició ha de disposar d’un comissari, hi ha d’haver una gent permanentment, i cal comptar amb les assegurances de les sales i les obres, que no aquí, si no a tota arreu, s’han disparat molt de preu. És una situació molt diferent a la que teníem fa deu o quinze anys. Tot això té uns costos afegits i necessitat urgent de sala el comú d’Escaldes possiblement no la té”.

Per tant, caldrà veure a quin acord es pot arribar amb el ministeri de Cultura, tot i que el conseller comunal ha recordat que Escaldes manté una forta aposta per tot els que siguin activitats i qüestions culturals, però que tampoc no es pot oblidar que “la cultura té un cost i cal valorar aquests costos i el reton que tenen”. En aquest sentit ha lloat la presència del Thyssen tots aquests anys: “Hem tingut la gran sort de tenir-lo aquí i ens ha permès veure obres que rarament haguéssim pogut veure com a país”

POL ATRACTIU

Perdre el Museu Thyssen és perdre un possible reclam cap a la part alta d’Escaldes. Però “com que ja sabíem que tindria una fi, doncs el que hem fet últimament és tornar a repensar molt l’espai, que clarament en els últims temps és un espai, el que és l’Espai Caldes, principalment. El CAEE és una altra cosa perquè té una implicació, podríem dir, més popular. Però l’Espai Caldes l’hem tornat a repensar per apostar molt clarament per l’art modern i contemporani. Llavors sí que, de cara l’any que ve, ja apostem molt clarament per aquest tipus de mirada cultural. Traslladar una mica el pol d’atracció que podia ser el Thyssen a l’Espai Caldes”.

I llavors ha estat quan Closa ha parlat de l’oficina de turisme i de la pèrdua de la caseta emblemàtica que hi havia hagut i del seu trasllat. “Pensàvem que tindríem una caiguda, però aquest any ens hem trobat la sorpresa de fer l’anàlisi dels últims deu anys, i hem assolit una xifra rarament assolible en anys anteriors. O sigui que la gent ha pujat. Això vol dir que tot el que és l’espai, amb l’obra del Balmasseda i tot plegat ha agafat una potència. Que això no vol dir que no haguem de potenciar, possiblement sí, la zona del Thyssen, que és també part important”. I ha acabat reblant: “Teníem un triangle allí, entre CAEE, Thyssen i Espai Caldes. Era un pol cultural molt important que en certa manera haurem de suplir.”

Comentaris

Trending