Concòrdia reclama a Govern dades per saber si s’està fent complir la Llei del català

La formació es posa en alerta davant l’afirmació per part de la ministra de Cultura que no s’ha denegat cap renovació de l’autorització de residència per no haver pogut acreditar que es té el nivell A1, malgrat que hi ha constància de persones que han suspès l’examen

Comentaris

La nova seu del Centre de Català a Encamp.
La nova seu del Centre de Català a Encamp. SFGA

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

Concòrdia vol aclarir si realment s’està aplicant el que marquen la de Llei d’immigració i la de la llengua pròpia i oficial pel que fa a l’exigència d’acreditar un coneixement mínim del català a l’hora de renovar per primer cop l’autorització de residència. És l’objectiu de les preguntes que, sobre la qüestió ha formulat la consellera general de la formació Maria Àngels Aché. Des del partit es defensa que aquesta obligació no pot quedar únicament “sobre el paper”.

Les alarmes han saltat a Concòrdia arran de les declaracions públiques de la ministra de Cultura, Mònica Bonell, en les quals assegurava que no s’havia denegat encara cap renovació pel fet de no haver acreditat el nivell A1. I això malgrat que es té clar que hi ha casos de persones que no han superat l’examen pertinent. Per acabar d’incrementar els dubtes, s’afegeix el fet que les esmenes de Demòcrates a la Llei d’Immigració, segons ha anunciat el mateix grup, continguin una certa flexibilització d’aquesta condició.

Tot això fa pensar Concòrdia que “s’estan incomplint tant la citada Llei qualificada d’immigració com la Llei de la llengua pròpia i oficial”. Per això, s’ha fet aquesta acció de control per “saber quina és l’aplicació efectiva del requisit i quantes persones es troben actualment afectades”.

Aché ha demanat al Govern quanta gent ha sol·licitat fins avui una primera renovació a la qual sigui aplicable el coneixement del nivell A1 de català, quants demandants no disposaven de l’acreditació en el moment de presentar la petició i quin ha estat el resultat d’aquests tràmits. Des de la formació es posa en relleu que “l’exigència progressiva del coneixement” de la llengua pròpia “forma part del model d’integració lingüística que recull la Llei”. Així doncs, entenen que “no es pot convertir en una obligació que existeixi només damunt del paper”.

Per a Concòrdia, es remarca, “el coneixement del català és un element essencial per a la integració de les persones nouvingudes i per preservar la llengua del país”. En aquest sentit, es posa en relleu que “l’aprenentatge progressiu ha d’anar acompanyat dels recursos necessaris perquè sigui realment accessible i, alhora, permetre complir les obligacions que estableix la legislació”. I és aquí és on s’avisa que “si dues lleis estableixen un requisit per a la renovació dels permisos de residència, aquest s’ha d’aplicar de manera efectiva i cal garantir que les persones afectades coneguin les obligacions que han de complir”.

Comentaris (2)

Trending