Els sindicats que representen els treballadors de l’administració, estiguin o no a la plataforma sindical, estan analitzant l’esborrany de projecte de llei que se’ls ha tramès, amb els canvis relatius a la funció pública i el sistema de pensions dels funcionaris, i en les properes setmanes aniran plantejant petits ajustaments. Perquè, en general, les solucion plantejades es veuen força bé. I un dels que ja ha dut a terme l’anàlisi més aprofundida és el Sindicat del personal adscrit a l’administració general (Sipaag). El que grinyola més és que els canvis s’hagin de fer via llei del pressupost i no amb un text específic. “Però el temps se’ls tira al damunt”, asseguren les fonts.
LA VISIÓ
Per al Sipaag, que com s’ha dit de forma global aproven la modificació plantejada, “la majoria dels canvis es per ajustar criteris d’interpretació dels articles que es modifiquen, intenten aclarir l’aplicació ja que a vegades es donen dualitats en els criteris. Hi ha dos articles que afecten als funcionaris jubilats que els hi pagaran la prima de productivitat, i un altre mesura que els que es van jubilar amb el 50%, se’ls recalcula per que puguin rebre el 60%, igualen condicions a tothom”.
El Sipaag és del parer que tot el que beneficia companys o antics companys no es pot pas criticar. El 70% que s’atorga de jubilació al cos de policia “és per uns molts pocs, afecta a 12 policies, que ja tenien drets oberts per prejubilar-se quan va entrar la mesura”. Quant al tema de les modificacions dels articles per als processos de selecció “s’està mirant d’agilitzar aquests procediments, ja que són molt feixucs, però mantenint les garanties. Per tant, ho veiem bé”, han deixat clar les fonts consultades.
Les modificacions derivades de la carrera professional tenen a veure amb el fet de poder “encabir el model que hem negociat aquests mesos, i per tant cal fer l’ajustament perquè el reglament s’adapti a la llei. El model està acceptat per majoria dels sindicats, ja que regula d’una vegada les regles del joc per poder tenir la carrera horitzontal”
Respecte d’aspectes relacions amb la mútua, “és perquè quan estàs de baixa, malgrat que la mútua que paguem cada mes es descompta del nostre salari, no pots contribuir al pla de pensions, i es modifica perquè quan estiguis de baixa, la part que paga la mútua puguem retenir el 3% per ingressar-ho al pla, ho trobem just”. I en aquest marc les fonts consultades ho exemplifiquen dient que “imagina que una persona agafa baixa de llarga durada, càncer o alguna malaltia semblant, que no pugui aportar al pla creiem que és injust”.
Les modificacions derivades de la carrera professional tenen a veure amb el fet de poder “encabir el model que hem negociat aquests mesos, i per tant cal fer l’ajustament perquè el reglament s’adapti a la llei. El model està acceptat per majoria dels sindicats, ja que regula d’una vegada les regles del joc per poder tenir la carrera horitzontal”. En general tot es veu bé i el que es pot posar sobre la taula, més enllà de la qüestió dels quinquennis i la seva compatibilització amb els triennis és que alguns redactats es millorin per fer-los més entenedors. Sense modificar el fons.
En principi, des del punt de vista tècnic, la qüestió de primer acabar l’etapa del trienni en què es trobi el funcionari i, després, enllaçar amb el quinquenni es veuria com el model més ajustat també per als càlculs que pertoqui. Ara és una decisió política de fer compatible les dues coses. Però la plataforma sindical confia que “el sentit comú triomfi” en aquest aspecte i s’acabi acceptant la petició dels representants dels treballadors.









Comentaris