La proposta de projecte de llei ja l’ha compartit el ministeri amb diversos sindicats de la Funció Pública, segons que ha pogut saber l’Altaveu. D’entrada, el text s’ha elaborat amb la intenció d’unificar criteris i que no hi haguessin lleis que xoquessin entre elles a l’hora de permetre la participació dels representants sindicals en els comitès d’avaluació de personal. Ja estava clar, després que hi hagués una polèmica que especialment va afectar els processos al centre penitenciari, que s’impulsaria l’esmentat canvi.
Inicialment, el ministeri d’Interior s’hi va posar d’esquena perquè malgrat que els reglaments interns deien una cosa, la llei reguladora del cos impedia que els sindicats tinguessin vot en els processos. Paral·lelament, però, la Llei de Funció Pública sí que atorgava ‘poders’ als sindicats i així ho van fer notar les organitzacions sindicals penitenciàries i, després, altres representants sindicals van alertar del mateix problema en els seus respectius cossos. Així va ser com es va acordar la modificació. Però s’ha anat dilatant.
El projecte de llei que s’està treballant consta de divuit articles que promouen canvis en tres sentits, i que tenen la base en una discrepància que va sorgir al departament d’Institucions Penitenciàries i una contradicció entre la seva llei i la de Funció Pública
Ara s’ha preparat un projecte de llei de divuit articles que comporta canvis a les lleis pròpies de regulació dels cossos de policia, dels penitenciaris, els bombers, d’educació, la carrera diplomàtica i també l’administració de Justícia, que d’inici no s’havia contemplat. Alhora, pel mateix motiu de dotar de més poder els representants sindicals també s’addicionen un parell de punts en les lleis relatives als banders i als duaners. Però a banda de resoldre aquesta contradicció amb la Llei de Funció Pública, també es promou algun canvi més. I no pas menor.
Segons que ha pogut saber l’Altaveu, el mateix projecte de llei servei per revisar, a través d’aquesta llei, els requisits actualment previstos per a la provisió de places per promoció interna, en el cas dels policies, els bombers, els penitenciaris i els banders. “Se suprimeixen els requisits relatius al fet de no estar processat per delictes dolosos o imprudents vinculats a l’exercici de la funció pública, mentre no s’hagi produït l’absolució o no s’hagi sobresegut la causa penal, i de no ser objecte d’un expedient disciplinari incoat per una falta molt greu, a l’efecte de no afectar els drets dels candidats mentre es troba pendent la resolució d’un procediment penal o disciplinari, segons el cas.”
Segons les fonts consultades, el que es va prevaldre és la presumpció d’innocència, atès que es pot ser processat en una causa o es pot obrir un expedient disciplinari i aquest quedar en no-res però que t’hagi impedit de progressar, en un moment concret, en el teu lloc de treball. “També, pel que respecta als tres primers cossos especials referits, se suprimeixen les infraccions relatives a la insuficiència en l’acompliment del treball avaluat a través del sistema d’avaluació o gestió de l’acompliment.”
ELS CANVIS CONCRETS
Quant a la supressió de no estar processat o no tenir un expedient disciplinari obert, fins ara les lleis de policies, penitenciaris, bombers o banders, contenen un apartat on s’hi diu que “els candidats que vulguin aspirar a una plaça vacant o de nova creació de membre (del cos que escaigui dels citats) que s’efectuï per promoció interna, també han de complir els requisits següents: a) no estar processats per delictes dolosos, o imprudents vinculats a l’exercici de la funció pública, mentre no s’hagi produït l’absolució o no s’hagi sobresegut la causa penal. I b) no ser objecte d’un expedient disciplinari incoat per una falta molt greu, o no haver estat sancionats per una falta disciplinària greu o molt greu mitjançant una resolució disciplinària ferma, mentre no s’hagi arxivat l’expedient disciplinari o no s’hagin cancel·lat les anotacions de les sancions imposades”.
El redactat nou es proposa que digui: “Els candidats que vulguin aspirar a una plaça vacant o de nova creació de membre (del cos que sigui) que s’efectuï per promoció interna no poden haver estat sancionats per una falta disciplinària greu o molt greu mitjançant una resolució disciplinària ferma, mentre no s’hagin cancel·lat les anotacions de les sancions imposades”
Ara aquest apartat es proposa canviar-lo (és evident que el Consell General i, per tant, els diversos grups parlamentaris hi hauran de dir la seva) pel següent: “Els candidats que vulguin aspirar a una plaça vacant o de nova creació de membre (del cos que sigui) que s’efectuï per promoció interna no poden haver estat sancionats per una falta disciplinària greu o molt greu mitjançant una resolució disciplinària ferma, mentre no s’hagin cancel·lat les anotacions de les sancions imposades.”
Pel que fa a l’atorgament de més pes, i especialment la dotació de vot als sindicalistes en els processos de selecció de personal, en tots els casos s’inclou un apartat (o es modifica si ja n’hi havia un de similar) a les lleis reguladores de cada cos especial que, segons la proposta, hauria de dir quelcom així com: “Pot assistir a les reunions d’aquest comitè, amb veu i vot, un representant de cada associació sindical (del cos que escaigui). Les associacions sindicals han de ser informades escaientment de les reunions del comitè per tal de poder confirmar la seva participació, en les condicions que es determinen reglamentàriament.”
Finalment, en relació amb el sistema d’avaluació o gestió de l’acompliment (GADA), i respecte de la policia, els penitenciaris i els bombers, se suavitza l’impacte que podia tenir no aprovar l’acompliment. Es deixen sense efecte apartats que transformaven en faltes greus o molt greus les insuficiències en el GADA. Els dos apartats que se suprimeixen diuen actualment: “La qualificació d’insuficiència reiterada en l’acompliment del treball avaluat a través del sistema d’avaluació o gestió de l’acompliment” i “la qualificació d’insuficiència en l’acompliment del treball avaluat a través del sistema d’avaluació o gestió de l’acompliment”.
Comentaris (3)