La idea inicial tenia poc a veure amb la imatge que ofereix avui la plaça. En aquell moment, explica el conseller de Cultura i Promoció Econòmica, Valentí Closa, calia trobar un espai que permetés controlar els accessos i evitar les aglomeracions. “Era el lloc ideal per entrar per una banda i sortir per l’altra, tenint l’aforament controlat”, recorda. Aquella necessitat puntual s’ha convertit en una cita consolidada del calendari estiuenc de la parròquia. Sabors d’Estiu ha arribat enguany a la setena edició amb una setzena de parades i quatre dies d’activitats, però sobretot amb una plaça que ha canviat de funció i que el comú vol convertir definitivament en un espai de trobada.
L’evolució de Sabors d’Estiu també explica la transformació de l’espai. Si les primeres edicions estaven marcades per les limitacions sanitàries, ara l’objectiu és precisament el contrari: que la plaça pugui acollir tanta gent com vulgui participar de l’activitat. “Per sort, ara l’aforament és que vingui tota la gent que vulgui, a passar-s’ho bé”, assenyala Closa. La plaça ja no és només un lloc de pas ni un espai on instal·lar temporalment una activitat. El conseller defensa que s’ha anat consolidant com “el punt neuràlgic de la parròquia”, una funció que, segons el comú, també es reflecteix en la resposta del públic.
Durant els dos darrers anys, Sabors d’Estiu ha registrat una freqüentació aproximada de 5.000 persones en quatre dies. La xifra ha reforçat la voluntat de continuar apostant per l’espai i ampliar-hi progressivament l’activitat.
L’edició d’aquest 2026 manté l’essència original, però incorpora més oferta. Les setze parades combinen artesania, comerç i gastronomia, amb productes que van de la joieria d’autor i la ceràmica a les espelmes de soja, la decoració en fusta, el macramé o la resina. També hi ha una clara aposta per convertir la visita en una experiència més enllà de comprar o menjar. La proposta gastronòmica inclou cuina italiana i índia, plats d’inspiració andorrana, hamburgueses, creps i altres opcions dolces i salades. Però, és precisament la combinació d’elements el que, segons Closa, explica l’evolució del projecte.
Aquest any, a més, el programa amplia les activitats al migdia durant el cap de setmana. Una decisió que respon també a l’experiència de l’any passat, quan els tallers infantils van tenir una bona acollida i algunes persones es van quedar sense poder-hi participar. N’hi haurà d’artesania, dibuix i un taller de dolços, amb activitats pensades tant per als infants com, en alguns casos, per als adults. Closa prefereix no avançar-ne els detalls i convida els visitants a descobrir-los durant el cap de setmana.
“Sabors va néixer també amb la idea d’ajudar els músics del país”, explica Closa
L’altra gran pota de Sabors d’Estiu és la música. I aquí el comú manté una de les idees originals del projecte: donar espai als artistes del país. “Sabors va néixer també amb la idea d’ajudar els músics del país”, explica Closa. La pràctica totalitat de la programació està formada per artistes nacionals, amb actuacions repartides entre dijous i diumenge.
Alys Paramá i Vibrand han obert aquest dijous el programa. Divendres serà el torn de Grossband i Patxi & Band, mentre que dissabte hi haurà Almas Sediendas & Brian Cross al migdia, The Childs Trio a la tarda i Mar Capdevila al vespre. Diumenge, Roser Puigbò actuarà al migdia i Komanem tancarà l’edició a les 19 hores. L’horari no és casual. Incorporar concerts i activitats a les 12 del migdia permet ampliar la franja d’ús de la plaça i evitar que Sabors d’Estiu quedi reduït a una proposta de tarda-vespre.
Set anys després, Sabors d’Estiu és una proposta que va néixer per adaptar-se a unes circumstàncies excepcionals i que intenta trobar el seu lloc en una Escaldes ja sense restriccions, però amb el mateix objectiu de fons: aconseguir que la gent surti al carrer, s’hi quedi i faci seu l’espai.








Comentaris