Els esquellots tornen a sonar a la Vall del Madriu

(AMB VÍDEO) Tres-centes ovelles procedents de l’Arieja recuperen la transhumància en un projecte d’Escaldes-Engordany que pretén combinar la preservació d’una tradició ancestral amb la gestió sostenible del bosc

La Vall del Madriu recupera la transhumància. A.G.

El so dels esquellots ha tornat aquest divendres a ressonar entre les muntanyes de la Vall del Madriu. Feia molts anys que un ramat d’ovelles no recorria aquest espai declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO, però aquest estiu es recupera aquesta imatge gràcies a una iniciativa impulsada pel comú d’Escaldes-Engordany. Tres-centes ovelles procedents de l’Arieja francesa passaran els propers dos mesos pasturant pels diferents sectors de la vall, recuperant una pràctica que durant generacions ha format part del paisatge andorrà i que avui es reivindica també com una eina per conservar-lo.

L’arribada del ramat als terrenys de Borda Sabater ha marcat l’inici d’un projecte que combina patrimoni, biodiversitat i prevenció forestal. “Feia molt temps que teníem ganes de tenir ovelles a la Vall del Madriu”, ha explicat la consellera de Recursos Humans, Acció Social, Medi Ambient i Vall del Madriu, Magda Mata. Els contactes amb un ramader de l’Arieja van sorgir precisament perquè les altes temperatures al vessant francès fan que els animals busquin pastures més fresques durant els mesos d’estiu.

Però el benefici és mutu. Mentre les ovelles troben temperatures més suaus, la vall recupera un aliat natural per mantenir el bosc. A diferència de les vaques i els cavalls, que ja pasturen habitualment a la zona, el bestiar oví s’endinsa entre la vegetació més densa gràcies a la seva menor mida. “Ara tenim només animals de pota grossa. L’ovella, amb la pota més petita, arriba a llocs on no van ni les vaques ni els cavalls”, ha destacat Mata.

 

La cònsol major, Rosa Gili, ha situat aquesta actuació dins d'una estratègia més àmplia de recuperació dels usos tradicionals de la vall. Després de la introducció dels rucs i de la consolidació de les activitats que s’organitzen a les Bordes de Ràmio, el retorn de les ovelles suposa un pas més per “recuperar la vida d’abans” en aquest espai natural.

A partir d’aquest divendres, el ramat començarà un itinerari que s’allargarà fins a la primera setmana de setembre. Guiades per un pastor i tres gossos d’atura, les ovelles passaran per Ràmio, Conangle-La Peguera, Prat Primer, l’Estany Blau i la Tossa de Braibal abans d’iniciar el descens cap a la Plana.

Una de les decisions més significatives del projecte ha estat prescindir, aquest primer any, dels gossos de protecció del bestiar. El comú ha optat per no incorporar-los després de la polèmica generada les darreres setmanes arran dels atacs de diversos gossos deslligats a ramats d’ovelles al país, un episodi que ha reobert el debat sobre la convivència entre els animals de renda i els excursionistes amb mascotes.

Fins a les ovelles dels gossos

En lloc d’això, el ramat estarà acompanyat únicament pel pastor i tres gossos d’atura encarregats de conduir les ovelles. Tant Mata com Gili han remarcat que s’ha treballat conjuntament amb el departament d’Agricultura del Govern, els ramaders de la muntanya i la resta de comuns amb territori a la vall per garantir una convivència segura.

Aquest estiu, els esquellots han tornat a sonar al Madriu. Ho fan per recordar un passat que semblava oblidat, però també per demostrar que, de vegades, recuperar les velles maneres de cuidar la muntanya pot ser una de les formes més eficaces d'afrontar els reptes del present.