El projecte per al 2026 divideix els esportistes en nivell Pro, Alt Rendiment, Consolidació i Iniciació i Progressió, amb la voluntat de construir un itinerari complet des de la base fins a l’elit. En total, la federació comptarà amb 19 corredors. Entre els noms que formen part de l’estructura hi ha Adrià Regada, Gerard Mora, Oriol Pi, Òscar Cabanas, Roger Turné i Xavi Jové com a principals noms del primer nivell.
També hi formaran part Enzo Fuentes, Naima Perissé, Martí Riera, Lorelei Torres, Raquel Balboa, Anna Albalat, Arnau Postigo i Roger Delgado; i completen la llista Bernat Melsió, Eric Sinfreu, Miquel Naudi, Quim Llort, Martí Riera, Daianne, Joel Chapela i Andreu Riera. El calendari inclou cites destacades en XCO, XCM, ruta i gravel, amb presència en Copes del Món, Europeus i campionats nacionals, així com la celebració del Campionat Nacional d’Andorra.

La presidenta de la FAC, Carolina Poussier, ha centrat el discurs en la necessitat de mirar més enllà del curt termini. “El ciclisme no és d’un dia per l’altre”, ha recordat, insistint que l’objectiu del mandat és consolidar una base sòlida que permeti que, d’aquí cinc o deu anys, el país pugui competir amb més garanties. Poussier ha posat èmfasi en el fet d’haver ampliat l’equip amb joves motivats, que ja entrenen regularment i treballen amb estructura tècnica. Segons ha explicat, invertir en ciclisme és invertir en recorreguts que comencen avui però es projecten a llarg termini, remarcant que el pas cap al professionalisme “exigeix molt més que talent”: competir fora, accedir a proves exigents, disposar de material adequat i comptar amb seguiment tècnic especialitzat comporta una inversió continuada.
En l’àmbit competitiu, la presidenta també ha defensat la importància de reforçar el campionat nacional a Andorra per no haver d’assistir al d’Espanya. Organitzar proves pròpies, ha detallat, permet projectar una imatge més sòlida davant la UCI i a nivell europeu, i treballar de la mà amb federacions veïnes. Al mateix temps, ha assumit limitacions pressupostàries: la no participació als Mundials de gravel a Austràlia respon exclusivament a una qüestió de cost. “Hem de ser realistes”, afirma.
SOBRE ELS SOUS: “ÉS UN TEMA QUE ES TRACTARÀ”
On el discurs ha adquirit més transcendència ha estat en el torn de preguntes, quan s’ha abordat la possible remuneració dels càrrecs federatius que pretenia la federació. Poussier ha confirmat que la qüestió continua “sobre la taula” del secretari d’Estat i que no és un debat exclusiu del ciclisme. “No som l’única federació”, ha dit, situant el tema en un marc més ampli dins l’esport andorrà.
La presidenta ha volgut deixar clar que no es tracta d’una decisió imminent ni unilateral. “No és un tema urgent, però és un tema que es tractarà”, explica. La voluntat de la FAC, segons ella, és treballar conjuntament amb el Govern i dins el marc legal vigent. Els estatuts ja es van adaptar en el seu moment seguint les indicacions de la Secretaria d’Estat, i qualsevol canvi futur es farà de manera coordinada. “Quan decideixin treballar-ho, ens asseurem a la taula”, conclou, demanant temps i consens.
PRUDÈNCIA COMPETITIVA
El director tècnic, Víctor de la Parte, ha optat per un missatge de prudència competitiva. En el seu primer any al càrrec, ha evitat marcar grans objectius internacionals i aposta per una progressió esglaonada. “No em vull marcar un objectiu mundial quan sé que no és el nostre nivell”, va admetre. La seva idea és començar per competicions més properes, com la Copa Catalana, perquè els corredors guanyin confiança, agafin experiència i consolidin el seu nivell abans de fer el salt a cites majors. “Hem d’anar poc a poc, veure el nivell real i, sobretot, que gaudeixin”, insisteix.
De la Parte també reflexiona sobre la base. Tot i reconèixer que Andorra és un país petit en nombre d’habitants, considera que el context actual és favorable: la presència de nombrosos ciclistes professionals residents al país pot actuar com a estímul per als més joves. “És el moment de treure-ho”, comenta, defensant que el ciclisme pot consolidar-se com una alternativa real per als nanos que busquen un camí esportiu diferent.







Comentaris