Des de primera hora, l’arribada s’ha omplert de color. Uns 400 alumnes de diferents escoles del país, amb cares pintades amb la bandera tricolor, esquelles, trompetes i banderes gegants —d’Andorra i de tots els països— han convertit la cursa en una festa. El soroll esclatava a cada arribada i s’intensificava amb la presència de l’andorrana Jordina Caminal.
Al Village, situat als jardins de l’Hotel Nòrdic, l’ambient era igualment intens. Marques de referència, activitats lúdiques, espais d’entitats com la Creu Vermella Andorrana o la Fundació Nostra Senyora de Meritxell, i propostes per a tots els públics han convertit la Copa del Món en una experiència més enllà de l’esport. I això en un divendres laborable, amb les entrades de dissabte ja exhaurides.
Entre les autoritats presents hi havia la ministra d’Esports, Mònica Bonell; el secretari d’Estat d’Esports, Alain Cabanes; el president del Comitè Olímpic Andorrà, Xavier Espot Miró; així com el síndic Carles Ensenyat i la subsíndica Sandra Codina. Per al director general del comitè organitzador i de Grandvalira, David Hidalgo, la jornada simbolitza molt més que una prova esportiva. “Acollir aquest descens amb aquest temps i aquesta resposta del públic és una gran satisfacció. Volíem que la gent s’ho passés bé i que la Jordina fes la seva millor baixada”, ha explicat.

Hidalgo ha subratllat l’orgull de comptar amb representació andorrana: “Sempre omple tenir corredores nacionals. Llàstima de la lesió de la Cande, però tornarà més forta. I la Jordina ha agafat el relleu amb molta decisió i determinació per ser tan jove”. La gran absent era Cande Moreno, baixa per lesió als creuats. Tot i això, no s’ha volgut perdre la cita i ha estat des del primer moment donant suport i atenent a la premsa. “D’ànims estic bé. Sé els passos que he de seguir i que el cap fa molt”, ha afirmat. Des de la grada, ha posat en valor la importància de tenir referents al país: “És molt important que els nens puguin viure això i tenir corredores d’aquí. Que la Jordina competeixi és superpositiu”.
Caminal, per la seva banda, ha viscut la cursa amb una intensitat especial: “Arribar a meta amb tots aquests nens cridant el meu nom ha sigut increïble, se m’ha ficat la pell de gallina. No estic acostumada a tanta atenció i m’ha omplert molt el cor”. Més enllà del resultat, l’andorrana ha destacat el suport rebut “a la sortida, amb tots els voluntaris i tota la gent que ho ha fet possible”.
“NO ENTENC PER QUÈ NO TENEN UNS MUNDIALS”
Si Andorra buscava arguments per reforçar la seva candidatura a uns Campionats del Món, els elogis han arribat des del mateix podi. La vencedora, Corinne Suter, ha destacat la qualitat del traçat i de la neu malgrat les temperatures: “La pista està sempre en condicions increïbles. No sé com ho fan, però sempre és perfecta. No conec cap corredora a qui no li agradi competir aquí”.

La segona classificada, Nina Ortlieb, ha anat un pas més enllà: “És un dels meus llocs preferits del calendari. No entenc per què no tenen un Campionat del Món, perquè l’esforç que fan és enorme. L’hospitalitat és una cosa fora del que és habitual i la pista, amb aquestes temperatures, és espectacular”. També la tercera, Sofia Goggia, ha resumit la jornada amb un “és magnífic”, destacant el bon temps i les condicions de la cursa. Paraules que reforcen la feina feta durant l’últim mes i mig per l’equip tècnic, tal com ha remarcat el secretari general de la Copa del Món, Marc Mitjana, que ha celebrat que l’augment de temperatures no hagi afectat un traçat “impecable”.
DEU ANYS MIRANT ENDAVANT
El 27 de febrer del 2016, l’Àliga debutava a la Copa del Món amb un supergegant guanyat per Federica Brignone, que, tot i que avui no ha disputat la prova de descens, demà serà al supergegant, segons ha informat l’equip italià. Deu anys després, la pista torna a demostrar el seu potencial en un context més ambiciós que mai. Amb una graderia plena en divendres, el Village bullint d’activitat i les grans figures internacionals defensant obertament la candidatura andorrana, Soldeu-El Tarter no només ha organitzat una cursa de Copa del Món. Ha enviat un missatge: Andorra no només vol continuar al calendari. Vol fer història.







Comentaris (1)