La importància de la salut reproductiva

Vivim en una societat moderna on encara es parla de despenalització en comptes de parlar i garantir els drets en salut reproductiva. Lamentablement, aquest tema s’ha convertit en un debat incòmode i, en molts casos, ignorat. Quan parlem d’aquests drets, no només ens referim a l’avortament, sinó a una sèrie de necessitats i llibertats que són fonamentals per a la vida de les dones i per la nostra societat.

La salut reproductiva va sobre el benestar físic, emocional i social de les persones. Inclou coses tan diverses com l’accés a serveis de salut adequats, una educació sexual completa, planificació familiar i mesures de maternitat i paternitat reals per a la conciliació i, el més important, el dret a decidir sobre el que passa amb els nostres cossos.

“En un moment en què els drets humans estan constantment amenaçats i individualitzats, és essencial que defensem la salut reproductiva com un dret fonamental”

I sí, el dret a l’avortament és una peça clau d’aquest debat perquè permet a les dones prendre decisions que afecten les seves vides, i el seu camí. No es tracta només d’un tema de salut, sinó d’autonomia i dignitat personal. Uns drets que aquí a Andorra encara estan lluny de ser reconeguts quan el debat se centra en si aquest fet ha d’estar o no al nostre Codi Penal.

En un moment en què els drets humans estan constantment amenaçats i individualitzats, és essencial que defensem la salut reproductiva com un dret fonamental. És urgent abordar aquesta problemàtica de manera integral i com un assumpte social i col·lectiu i no només individual. Hem de pensar què significa realment tenir el control sobre la nostra pròpia vida i, per tant, sobre la nostra salut reproductiva i hem de ser capaços de plasmar-ho en lleis i modificar les que ja no ens serveixen i fer un pas real cap a la igualtat de gènere.

No podem dir que vivim en una societat democràtica si les dones no poden exercir el control sobre el seu cos i les seves pròpies decisions reproductives. Sense aquests drets, perpetuem un sistema de desigualtat que afecta no només les dones, sinó la societat en conjunt.

Per tant, la salut reproductiva no és un luxe, sinó un dret que ha de ser reconegut i respectat. Hem d’exigir l’accés a mètodes anticonceptius, mesures de planificació i acompanyament familiar, mesures de conciliació reals i immediates, atencions adequades abans, durant i després del part, i el dret a interrompre un embaràs quan així ho decidim. Ara és el moment d’impulsar un canvi i garantir que tothom pugui viure amb dignitat, autonomia i llibertat. En definitiva, la salut reproductiva és essencial per construir una societat més justa i equitativa.