Desestimen empresonar el conductor de l’accident d’Oliola com pretenia la família del resident mort

Els familiars de Carlos Manuel Miguel estan indignats per la resolució del jutge instructor i es plantegen promoure una concentració de protesta a Balaguer

Vista exterior dels jutjats de Balaguer. Arquitectura Catalana

El jutge que investiga les causes de l’accident que va causar la mort a l’instructor de ball llatí resident a Andorra Carlos Manuel Miguel la matinada del 5 d’octubre passat ha tornat a descartar l’empresonament del conductor del vehicle que es va abalançar sobre el que conduïa el difunt per l’L-313 a l’altura d’Oliola, a la comarca de la Noguera. L’instructor considera que no hi ha cap element per considerar que s’han modificat les condicions i deixa clar que no hi ha elements que justifiquin la pretensió que hi va haver dol en l’actuació del conductor que, això sí, conduïa sota els efectes de l’alcohol i anava molt més ràpid del que es podia anar en el tram viari on hi va haver el fatal sinistre.

La família de Carlos Manuel està indignada amb la decisió judicial perquè considera que del comportament protagonitzat pel conductor es podia inferir que era tot un perill i que, a més, hi ha risc que es fugui i no acabi assumint les conseqüències judicials que al seu dia es puguin derivar en contra seva. Per aquest motiu, els familiars del jove mort, de 36 anys, van demanar que s’empresonés l’acusat de protagonitzar l’accident o, en tot cas, que se li dictés una presó eludible sota una fiança que s’acostés al que el seu dia pot ser la responsabilitat civil. Els danys i perjudicis causats, vaja.

El jutge manté que no es pot afirmar que hi ha dol i assegura que per evitar el risc de fugida ja s’han adoptat mesures menys lesives que l’empresonament però que es consideren igualment efectives com són la retirada del passaport, la prohibició de sortir d’Espanya o el fet que s’hagi de presentar davant el jutjat cada cop que se’l citi. “Les al·legacions respecte de la reiteració delictiva manquen de base per prosperar”, diu també el jutge, que recorda que s’ha retirat el carnet de conduir a l’encausat.

La família de Carlos Manuel està indignada amb la decisió judicial perquè considera que del comportament protagonitzat pel conductor es podia inferir que era tot un perill i que, a més, hi ha risc que es fugui i no acabi assumint les conseqüències judicials

El jutge recorda que si mai s’enganxés al responsable de l’accident conduint un vehicle sense el permís, incorreria en un nou delicte. I, per tant, aquesta previsió o aquesta eventualitat ja està també resolta. I també manté en la seva resolució recent que “en matèria de responsabilitat civil, l’adopció de la mesura de presó provisional eludible mitjançant la prestació de fiança no es considera una mesura útil a efecte de garantir la presència de l’investigat en la causa, ni tampoc es considera que la quantitat indicada pel recurrent cobreixi les responsabilitats pecuniàries que puguin derivar-se dels fets”.

I és que s’havia sol·licitat una fiança d’uns 50.000 euros que, vist el que indica el jutge, no és efectiva però, alhora, és baixa respecte del que pot arribar a ser en el futur, quan hi hagi judici i eventual condemna. Tot plegat, s’ha dit, ha causat una enorme indignació i estupor a la família alhora que una ràbia i impotència. De fet, la família s’està plantejant demanar a l’Ajuntament de Balaguer autorització per poder realitzar una concentració a la localitat per mostrar la seva repulsa vers l’accident i les decisions judicials.

També s’espera una resposta per part del Col·legi de Notaris d’Espanya per tal de poder iniciar una recollida de firmes amb l’objectiu de promoure un canvi legal a l’Estat veí que comporti que les penes en matèria d’accidents quan hi ha alcohol o drogues pel mig siguin molt més elevades, ja des del mateix moment de la causació del sinistre, especialment si aquest acaba comportant la mort de tercers.