“Tolerància zero” amb la violència juvenil gratuïta

Els comuns d’Escaldes i Encamp es mostren implacables a l’hora de condemnar les agressions i reforcen la vigilància als punts on es produeixen; Gili considera que és “un problema de país” i demana implicació del Govern

G. P. / M. P. / T. S.

Zona exterior de l'Espai Jovent d'Escaldes.

Els episodis de violència juvenil gratuïta que han transcendit aquest divendres i que la policia està investigant han aixecat preocupació entre les institucions però també una posició unànime: “tolerància zero” amb aquestes actituds. Ho han expressat així tant des del comú d’Encamp com també la cònsol major d’Escaldes-Engordany, Rosa Gili, en ser preguntats per la qüestió. Des d’Escaldes, a més, s’assenyala que és “un problema de país” i demanen implicació del Govern per anar tots de la mà, sinó veuen difícil poder acabar amb aquestes conductes.

“Tolerància zero” amb qualsevol tipus d’amenaça o conducta agressiva. Ho diu Rosa Gili però també és el missatge que fan arribar des del comú d’Encamp quan se’ls demana per les agressions entre grups de joves que s’haurien produït a les dues parròquies. Ara bé, Gili deixa clar també que “no és un problema d’Escaldes, és un problema de país”, ha advertit, ja que són joves que es van movent d’un lloc a l’altre. “Hi ha hagut casos Encamp però també ens consta que algun cop han estat per Andorra la Vella”, ha exposat, assenyalant que el país és petit “i poden estar a qualsevol lloc”.

En aquest sentit, i tenint en compte que són joves escolaritzats, creu que el Govern “també hi té molt a dir” i ha demanat implicació dels ministeris d’Educació i d’Afers Socials, perquè hi pot haver casos de “patiment familiar al darrere”. Des del seu punt de vista “és un tema transversal i de tot”, que si no s’afronta “anant tots de la mà, serà més difícil d’acabar”.

El nou oci dels adolescents: sortir a ‘caçar’ menors per pegar-los en grup mentre altres ho graven

Gili n’ha parlat durant la inauguració de l’Andorra Taste Popular i ha assegurat que des del comú s’ho agafen com “la màxima prioritat”. Així, des que s’ha tingut coneixement dels fets han reforçat les rondes dels agents de circulació, s’està en comunicació amb la policia i se’ls avisa de seguida davant de qualsevol comportament estrany i ha deixat clar que “tolerància zero” a l’Espai Jovent amb qualsevol que hi vulgui anar amb intencions problemàtiques. “No serà acceptat”, ha advertit, remarcant que fins ara Andorra ha estat un país “molt seguir i ho hem de continuar sent”.

Gili ha explicat que també ha estat en converses amb el comú d’Encamp, l’altre parròquia on s’han constatat incidents. I precisament des d’Encamp s’ha explicat que des que han estat coneixedors dels fets hi ha hagut “plena col·laboració” amb la policia per facilitar-los tota la informació que es trobava a l’abast del comú.

“Això s’ha de tallar d’arrel, no hi ha cap altra alternativa”

A més, des del departament d’Infància i Joventut han posat “els recursos necessaris per traslladar als joves els mecanismes que tenen al seu abast per denunciar i ser acompanyats si detecten o pateixen una agressió”, am bla voluntat que tant l’Espai Jove com el PIJ siguin “espais segurs on puguin trobar monitors de referència per als joves si pateixen o són testimonis de situacions com aquestes”. També s’ha establert contacte amb l’àmbit educatiu per intentar detectar i identificar aquestes conductes “totalment intolerables”, i com a Escaldes, els agents de circulació han reforçat la vigilància per incrementar la seguretat a la via pública.

I per reforçar el missatge d’unitat, Rosa Gili també ha fet una crida a la col·laboració ciutadana “per erradicar totalment aquesta qüestió i que en puguem parlar en passat ràpidament”.