El Fòrum de la Joventut eleva el pressupost fins als 144.000 euros per al 2026

La 20a Assemblea Jove ha servit per consolidar la incorporació d’un tècnic de participació, validar els comptes i centrar els debats en l’habitatge, l’acord d’associació amb la UE i l’oci alternatiu

Una desena de persones s'han reunit en l'esdeveniment presencial de l'Assemblea Jove.
Una desena de persones s'han reunit en l'esdeveniment presencial de l'Assemblea Jove. Fòrum de la Joventut d'Andorra

La 20a Assemblea Jove, organitzada pel Fòrum de la Joventut d’Andorra, ha servit per aprovar un pressupost de 144.000 euros per al 2026 -43.000 euros més que l’any passat- i per donar llum verda a la incorporació de dos nous membres a la taula permanent: Laia Bautista i Miguel Martínez. La jornada, celebrada al Centre Cultural de Sant Julià de Lòria, ha combinat la rendició de comptes amb activitats participatives i debats sobre les principals preocupacions del jovent.

L’assemblea, que s’ha iniciat cap a les quatre de la tarda i s’ha allargat fins al vespre, ha arrencat amb la presentació i liquidació dels comptes del 2025. Segons ha explicat la presidenta sortint, Lisa Cruz, l’exercici anterior s’ha tancat pràcticament executat en la seva totalitat, amb un romanent d’uns 5.000 euros. Aquesta petita reserva es manté habitualment per fer front al primer mes d’activitat, atès que l’aprovació del pressupost acostuma a endarrerir-se.

Lisa Cruz, durant l'assemblea de rendició de comptes.
Lisa Cruz, durant l'assemblea de rendició de comptes.

Pel que fa al 2026, l’assemblea ha aprovat un pressupost de 144.000 euros concedit pel Govern, una xifra que suposa un increment respecte als 101.000 euros validats per al 2025. L’augment respon, principalment, a la incorporació d’un tècnic de participació, amb un cost estimat de 30.000 euros anuals, amb l’objectiu de reforçar l’estructura tècnica de l’entitat i millorar la dinamització de les iniciatives juvenils.

L’assemblea també ha formalitzat l’entrada de dues noves persones a la Taula Permanent: Laia Bautista i Miguel Martínez. El relleu s’emmarca en el procés de renovació interna del Fòrum i en el canvi de presidència que es farà efectiu en els propers dies. Segons s’ha informat, a partir del 8 de març s’escolliran els nous càrrecs, un cop publicats els acords al BOPA. La convocatòria ha assolit el quòrum necessari, fixat en el 0,5% de la població jove d’Andorra —tant residents com nacionals—, amb 116 votants d’un total aproximat de 23.100 joves al país.

Lisa Cruz.

Relacionat

Lisa Cruz deixa la presidència del Fòrum de la Joventut per donar pas al relleu generacional

Més enllà de la part institucional, la jornada ha volgut potenciar la participació directa dels assistents. En aquest sentit, s’han organitzat dues activitats de dinamització. La primera, batejada com el “joc de la temperatura”, convidava els joves a posicionar-se físicament en un costat o altre de la sala en funció del seu grau d’acord o desacord amb diverses afirmacions sobre oportunitats laborals, possibilitats d’emancipació o adequació de les polítiques públiques a les seves necessitats. La segona activitat, presentada com a sorpresa, tenia també un caràcter lúdic i participatiu.

HABITATGE, ACORD AMB LA UE I OCI ALTERNATIU

Els debats centrals han girat entorn de tres eixos: l’habitatge, l’acord d’associació amb la Unió Europea i l’oci alternatiu. Segons Cruz, les temàtiques s’han seleccionat seguint les directrius del Pla Nacional de Joventut i atenent les qüestions “més importants” per al jovent andorrà.  En relació amb l’habitatge, els participants han abordat les dificultats d’accés i emancipació. Pel que fa a l’acord d’associació amb la UE, s’ha debatut sobre l’impacte que pot tenir per als joves, especialment en un context de canvis recents en la negociació.

Finalment, el debat sobre oci alternatiu ha posat el focus en la necessitat d’ampliar l’oferta més enllà del model tradicional vinculat a la festa i l’alcohol, amb propostes com activitats esportives nocturnes o iniciatives culturals que fomentin espais de trobada diferents. La moderació dels debats ha anat a càrrec de la periodista de RTVA Esther Vallès, que ha conduït les intervencions des d’una perspectiva neutral per afavorir la pluralitat d’opinions.

Etiquetes

Comentaris

Trending