Salvador Illa defensa intensificar la cooperació entre Catalunya i Andorra per impulsar el Pirineu

El mandatari català ha insistit que les relacions transfrontereres han de servir per donar resposta a problemàtiques compartides i crear noves oportunitats de desenvolupament econòmic i social

Comentaris

El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, a la Trobada Empresarial del Pirineu.
El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, a la Trobada Empresarial del Pirineu. ANA/D.M.

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, ha defensat la necessitat d’intensificar la cooperació transfronterera amb Andorra, durant la seva intervenció en la 37a Trobada Empresarial al Pirineu, celebrada a la Seu d’Urgell. Illa ha assegurat que la col·laboració entre Catalunya i Andorra és “necessària per a tothom”, i ha remarcat que la realitat compartida dels territoris pirinencs fa imprescindible treballar conjuntament per afrontar reptes comuns.

El mandatari català ha insistit que les relacions transfrontereres han de servir per donar resposta a problemàtiques compartides i crear noves oportunitats de desenvolupament econòmic i social per al conjunt del territori pirinenc. “La realitat del Pirineu i d’Andorra és que, si col·laborem, anem millor”, ha afirmat el president català, que ha situat aquesta cooperació dins del projecte d’una Europa més forta i integrada. Segons Illa, “no tindria sentit no col·laborar” en qüestions que poden generar beneficis mutus, especialment en àmbits com l’habitatge i les comunicacions.

Durant la seva intervenció, el president de la Generalitat, ha apuntat que el règim fiscal que es vol crear en el Pirineu pot esdevenir una eina útil per reforçar l’activitat econòmica de les comarques de muntanya, assegurant que “pot ser una palanca pel Pirineu i mirarem de dotar-hi matèria perquè sigui un pulmó de desenvolupament”, segons informa l’Agència de Notícies.

El president ha defensat una actitud de diàleg i entesa per impulsar aquestes iniciatives, però ha advertit que qualsevol decisió haurà de tenir en compte els interessos específics del Pirineu i de Catalunya. A més, ha revelat que la Generalitat ja ha mantingut contactes amb representants polítics de la regió francesa d’Occitània per explorar vies de col·laboració en els territoris fronterers, també a banda d’Andorra. Illa ha assegurat que aquestes converses es duen a terme amb la “màxima ambició”, però sense perdre de vista la defensa dels interessos catalans.

UNA EUROPA MÉS FORTA

D’altra banda, el president català també ha defensat la necessitat d’enfortir Europa davant els profunds canvis geopolítics, econòmics i tecnològics que viu el món. En aquest context, el president ha identificat tres grans models globals emergents. El model americà, el xinès i l’europeu. Tot i reconèixer que tant els Estats Units com la Xina han generat prosperitat econòmica, Illa ha reivindicat el model europeu com el més adequat perquè combina creixement econòmic, llibertats democràtiques i estat del benestar. “El model que jo aposto és l’europeu”, ha afirmat el president, advertint alhora de les amenaces que afronta el continent, tant des del punt de vista militar, amb Rússia, com des del vessant econòmic, amb l’ascens de la Xina.

Davant d’aquest escenari, Illa ha exposat que Europa ha de guanyar pes polític i capacitat d’acció. “Tots sols tenim límits per defensar el nostre model de societat. Hem d’enfortir Europa”, ha remarcat. En aquest sentit, ha destacat la capacitat demostrada per la Unió Europea en els darrers anys per mobilitzar recursos i donar suport a Ucraïna amb la guerra, i ha apostat per avançar cap a més integració política amb una visió federal.

El president també ha subratllat el paper que poden jugar els territoris en aquest procés. Segons ha explicat, Catalunya pot contribuir a reforçar el projecte europeu des de la seva pròpia realitat, mantenint una presència activa a Brussel·les i acompanyant les empreses en la seva projecció internacional. Més enllà de la dimensió europea, Illa ha vinculat que cal reforçar la competitivitat de Catalunya amb factors com l’autosuficiència energètica, el desplegament de les energies renovables, la millora de les infraestructures, la logística, l’automoció o la intel·ligència artificial. En aquest sentit, ha precisat que és fonamental millorar equipaments, com per exemple, l’eix pirinenc, la nacional 260 o l’hospital de la Seu d’Urgell.

Etiquetes

Comentaris (1)

Trending