Concòrdia apressa Govern amb l’avortament: “Hem d’esperar que una dona mori en un trasllat?”

La principal formació de l’oposició parlamentària proposa una despenalització genèrica tot esperant veure “què ha negociat el Govern” perquè “el que no farem és fer passar el clau per la cabota” però tenint clar que l’executiu ha estat “lent de reflexos”

Cerni Escalé i Núria Segués durant l'exposat de les esmenes a la modificació del Codi penal.
Cerni Escalé i Núria Segués durant l'exposat de les esmenes a la modificació del Codi penal. Toni Solanelles

Concòrdia reclama al Govern que avanci d’una vegada per totes amb la despenalització de l’avortament. La principal formació de l’oposició parlamentària proposa una despenalització genèrica en el marc de la modificació del Codi penal tot esperant veure “què ha negociat el Govern” perquè “el que no farem és fer passar el clau per la cabota”. No obstant això, el president del grup parlamentari, Cerni Escalé, que ha deixat clar que “es tracta de facilitar la interrupció voluntària”, s’ha demanat amb fermesa: “Hem d’esperar que una dona es mori en el trasllat amb helicòpter a fora?”

Escalé ha parlat d’una ‘esmena blanca’ perquè Concòrdia el que planteja és la despenalització per permetre que es tracti la qüestió en comissió. No es proposa cap marc concret perquè “és indiferent el que nosaltres presentem, perquè no tenim la majoria perquè això prosperi” i “tampoc no sabem què ha pactat el Govern” i “per nosaltres el de l’avortament és un debat que no s’ha de banalitzar”. Com que Govern hauria anunciat que el juny tindrà una proposta tancada, es considera que pot coincidir amb la finalització del debat sobre la modificació del Codi penal que ara està en la recta final de la presentació d’esmenes. 

Escalé, que ha deixat clar que si l’executiu no fa cap plantejament el juny com a molt tard “seria una gran decepció”, ha lamentat, això sí, que el Govern no hagi estat més àgil en la qüestió de l’avortament i no aprofités la finestra d’oportunitat que hi va haver a principi de legislatura, quan totes les parts implicades en la qüestió estaven força alineades en què era possible despenalitzar la dona i els metges i mantenir el marc institucional. Ara “la posició per part del Vaticà s’ha endurit i el que era possible ara no ho sembla”. “El Govern ha estat lent de reflexos per actuar sobre aquesta qüestió”, perquè hi ha hagut marge per gestionar la despenalització de l’avortament. 

Escalé: “Que el Govern expressi què és el que ha pactat. No volem tensa més la relació amb la Santa Seu i amb el Coprincipat, però creiem que la situació s’hauria d’haver redreçat fa mesos”

Per tant, ara, i tenint en compte que és ben segur que més enllà de despenalitzar la interrupció de l’embaràs en el Codi penal aquest tema “requerirà d’altres accions legislatives”, Concòrdia prefereix esperar “que el Govern expressi què és el que ha pactat. No volem tensa més la relació amb la Santa Seu i amb el Coprincipat, però creiem que la situació s’hauria d’haver redreçat fa mesos”, ha afirmat Cerni Escalé.

En aquest marc, i reprenent el fet que Concòrdia no té majoria parlamentària per fer passar la seva proposta sobre l’avortament, Escalé ha afirmat que “l’esmena del PS és molt legítima i molt respectable, però és una esmena de protesta”. La presidenta suplent del grup, Núria Segués, ha deixat clar que “la pilota està sobre la taula de Govern” i “anticipar-nos als fets tampoc no ens porta res”

També ha deixat clar Escalé que “entenem que hi ha un condicionant amb el model institucional, però el que no podem fer” és anar retardant el debat ‘in eternum’. “És una situació que mereix” tota la seriositat del món. El líder de Concòrdia ha deixat clar que s’hauria de despenalitzar l’avortament respecte de la dona i del metge i que s’hauria d’establir alguna contraprestació d’acompanyament per a la persona que hagi d’interrompre l’avortament. 

I tornant al tema institucional, Escalé ha indicat que “són ‘tonteries’” plantejar que Andorra pot esdevenir una república. “Cap grup parlamentari es planteja canviar el model institucional; ningú parla d’aquests extrems”, ha insistit el president del grup parlamentari concordi. Per a Segués, serà clau la negociació en comissió. I del que surti allà, caldrà veure quin acabarà sent el posicionament de Concòrdia. 

CONSENTIMENT

Les explicacions relatives a l’avortament les han fet Escalé i Segués en el marc d’una compareixença per exposar les grans línies de les esmenes que farà Concòrdia al projecte de llei de modificació del Codi penal. Un text que, segons la parlamentària, està “força desfasat” i “no respon a les necessitats socials actuals”. Especialment, “no s’adapta als fenòmens de violència sexual”. Per això, a través d’una vintena d’esmenes, es “reforça la protecció especialment en els menors i garanteix una resposta penal efectiva per aquest col·lectiu”.

Un dels primers elements de debat és el del consentiment per a les relacions sexuals. Concòrdia el situa sense excepcions als 16 anys. No es pretenen “criminalitzar relacions entre els menors, ni molt menys”, però tampoc es vol deixar de protegir els menors. Mentre s’és menor i partint de la base que el consentiment es pot donar “lliure, informat i expressat” i tenint en compte que “no es pot deduir el consentiment del silenci”, la diferència d’edat es fixa en dos anys o “una diferència emocional molt propera”. 

IMG 2941
Núria Segués durant la seva exposició. 

S’estableix una gradació de les penes tenint en compte la diferència d’edat i es proposa crear un capítol específic relativa a les agressions sexuals relatives als menors, perquè no és el mateix una agressió a un adolescent de 17 anys que a un infant de 8. S’incrementen les penes que si són constitutives de violació es planteja imposar entre 11 i 15 anys de presó. I es considera qualificada si la víctima és menor de deu anys, amb la qual cosa s’hauria de penar per la banda alta. 

També es proposa un “molt important canvi sobre pornografia infantil”, ha dit Segués lamentant com pot ser que fa sis mesos el Govern va desestimar una proposició de Concòrdia. “En aquell moment se’ns va negar el fet de poder debatre” i ara s’ha plantejat una modificació que va en la mateixa línia. “Hem perdut sis mesos”, per exemple, per poder regular millor aspectes com la “captació de menors en l’entorn digital”. Concòrdia planteja actuar “en tota la cadena” pornogràfica, des de la producció al consum passant per la difusió. 

Es reforça també tot allò relatiu al tràfic d’éssers humans i a qüestions relatives amb l’enviament de material de contingut sexual sense el consentiment del receptor. També es fa referència a la manipulació d’imatges per donar-los d’aquest component eròtic i “incloem el concepte de tecnologia d’intel·ligència artificial”. També es penalitza, en la proposta de Concòrdia, la difusió de dades personals o de localització d’algú amb la finalitat d’assetjar aquell algú.

Comentaris (3)

Trending