La realitat és que, ara mateix, el Pas pateix, i molt, el tall de la carretera. Aquest matí, els carrers, més enllà dels esquiadors, estaven molt buits. I els comerços tenien ben pocs clients. Un exemple, l’aparcament de la plaça Coprínceps, habitualment ple, tenia ben poca ocupació. I així s’ha pogut constatar i traslladar en la reunió que representants del Govern, amb Xavier Espot al capdavant, i del comú han tingut amb els membres del Consell Econòmic i Social de la població. A la trobada també hi eren present els ministres de Territori, Raúl Ferrer, la d’Exteriors, Imma Tor, i el síndic general, Carles Ensenyat.
Espot, admet que no es descarta que el tall es pugui allargar molt, fins i tot, ha parlat de mesos: “És possible. Segur que parlem de setmanes i no pas de dies”
A la trobada, Espot ha reconegut que, ara mateix, “les perspectives no són gaire optimistes” i que el tall s’allargarà “més temps del que hauríem volgut”. Això, però, sense saber encara cap data. De fet, caldrà esperar encara uns dies per tenir una idea més concreta. “Avui, no podem donar informació massa precisa sobre quin és l’abast de l’esllavissada i, sobretot, quin serà el termini necessari per reposar les coses a lloc”, ha comentat el cap de Govern. En aquest sentit, s’està a l’espera d’un “informe detallat” que les autoritats franceses haurien de tenir dilluns.
El que ja es té clar és que el termini no serà llarg. Fins i tot, ho ha admès Espot, no es descarta que es pugui trigar mesos. “És possible. Segur que parlem de setmanes i no pas de dies”, ha indicat. Dilluns, com s’ha dit, es tindrà més informació. I, a partir d’aquí, es prendran decisions. Es té clar que caldrà ajudar als negocis i es treballarà en “mesures d’acompanyament” que, en tot cas, es volen que siguin “quirúrgiques” segons els efectes a cada sector concret. Entre aquestes, s’ha parlat de possibles ajornaments del pagament de l’IGI, exempcions de la part patronal de les cotitzacions a la CASS o, fins i tot, un programa de crèdits tous.
A l’hora de parlar de quin seria el paquet d’accions que s’adoptaria, Espot i també la cònsol encampadana, Laura Mas, ha recordat que hi ha precedents de situacions en què ha calgut donar un cop de mà als negocis, com ara l’esllavissada que va tallar, i llavors gairebé de forma total, l’accés a la localitat fronterera el maig del 2019, o la pandèmia del coronavirus. Sobre la taula s’estudiaran ajornaments en el pagament de l’IGI, exempcions de la part patronal de les cotitzacions dels treballadors a la CASS o, fins i tot, un programa de crèdits tous en cas d’un allargament gran de la restricció. Des de la corporació parroquial s’ha apuntat que també es preveuen accions similars en el marc de les seves competències, com ara amb la taxa d’activitats econòmiques.
Una cosa que sí que s’ha deixat clar -i de fet s’ha demanat informació específica als diferents representants del Consell Econòmic- és que es vol que les ajudes siguin “quirúrgiques”. És a dir, adaptades a la situació de cada sector. I és que, almenys fins ara, l’afectació ha estat divergent segons cada àmbit, amb un impacte fort entre comerços i restaurants, mentre que hotels i apartaments, per ara, resisteixen. “Hem demanat que ens facin arribar totes aquestes dades per saber quines pèrdues exactes hi ha”, ha comentat Mas.
Espot també ha explicat que també s’ha fet arribar la inquietud per la situació al director del gabinet del representant personal del Copríncep francès. I els contactes, s’entén, han fructificat. “Les instruccions des de l’Elisi són que s’ha de prioritzar el retorn a la situació originària”, ha assegurat el màxim representant de l’executiu. Així, ha indicat que “ens consta que s’han activat els procediments d’extrema urgència i que no s’escatimaran recursos econòmics”.
Ara bé, per sobre de tot, ha advertit, la preocupació és “per la seguretat”. Així, ha deixat clar que “el trànsit no es podrà restablir fins a tenir garanties suficients”. En aquest sentit, ha volgut recordar que si l’esllavissada s’hagués produït en horari diürn, “segurament estaríem lamentant la pèrdua de moltes vides, un risc que no ens podem permetre”.