Quinze mostres recollides fins al juny de la presència d’ossos a Andorra

Des del juny, no se n’ha detectat cap més i, ara, cal analitzar els pèls recollits per saber de quants exemplars diferents es tracta: “puc dir que hi ha més d’un”, indica el ministre Casal

Un dels ossos detectats a Andorra en anys anteriors.
Un dels ossos detectats a Andorra en anys anteriors. BANDERS

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

Des de la primavera, quan va acabar la hibernació, Medi Ambient ha recollit fins a quinze mostres del pas d’ossos pel territori andorrà. Des del juny, però, no ha saltat cap avís. En tot cas, el ministre responsable, Guillem Casal, remarca que aquestes incursions ja són “habituals” i, per tant, de cara al futur, tocarà conviure, tant pel que fa als avisos per a les persones que surten a la muntanya com per a la protecció de les explotacions, especialment les ramaderes. Fins ara, ha explicat, no s’ha hagut d’activar el reglament de compensació en casos d’atacs a bestiar.

El titular de Medi Ambient ha remarcat que, en els darrers anys, s’ha reforçat el dispositiu per localitzar ossos vist que ela seva presència al país és cada cop més important. Per exemple, hi ha 30 punts de control distribuïts per la geografia, al costat d’instruments que, si es detecta un animal, també permeten agafar mostres de pèl per, posteriorment, poder-ls analitzar. I això s’ha traduït en més avisos. “Trobem més perquè busquem més”, ha afirmat.

I, pel que fa a l’any en curs, Casal ha apuntat que “ja hem recollit 15 mostres”. Falta, però, saber de quin individu és cadascuna. A partir d’aquesta informació, es podrà determinar quants ossos passen per Andorra. “Puc dir que hi ha més d’un”, ha indicat, tot i que, de moment, “res ens fa pensar que hi hagi un augment dels individus presents al país”. Simplement, el que passa és que “apareixen en zones similars a on ja han estat els darrers anys”.

Davant les previsions d’un increment de la presència d’ossos a tot el Pirineu i, de retruc al Principat, el ministre ha defensat que “hem de treballar en dos vessants complementaris”. Per un costat, tenir present “la riquesa que suposa el seu retorn al territori i que això es deu al fet que hi ha l’hàbitat necessari perquè hi convisqui i que aquest és de prou qualitat”. Per l’altre, admet que “cal equilibrar-ho amb les obligacions que genera la presència pels danys que pot ocasionar en l’agricultura i la ramaderia o per possibles trobades amb excursionistes que van a la muntanya”.

Sobre el primer punt, Casal ha recordat que “ja hem fet un reglament de compensació en casos de danys”. Per ara, ha apuntat, “no s’ha hagut d’activar”. A banda, també “hem fet noves ajudes perquè es puguin incorporar proteccions a les explotacions”. Sobre el segon, ha remarcat que “fem un control molt exhaustiu”.

Comentaris

Trending