Villarejo implica en seu judicial els governs d’Andorra i d’Espanya en la caiguda de BPA

(AMB VÍDEO) El controvertit comissari espanyol jubilat tem haver de tornar a la presó “per assenyalar que el rei (Joan Carles) i els Pujol no podien tenir els mateixos comptes en els mateixos llocs” i assegura que ha ratificat davant la batlle que instrueix el ‘cas Rajoy’ la veracitat de les seves notes i àudios

Villarejo utilitzant el mòbil mentre esperava per declarar.

“Una qüestió com la d’aquesta entitat no la fa un comissari o un coronel del CNI o un guàrdia civil o un capità comandant. És una operació d’alt nivell on la presidència del govern d’un país i de l’altre intervenen en el tema, com ja apareix en les meves notes d’intel·ligència, com he declarat sempre i com és de calaix.” El controvertit comissari espanyol jubilat José Manuel Villarejo ha declarat aquesta tarda durant més de dues hores i mitja davant la batlle instructora del l’afer del suposat atac a la sobirania d’Andorra, el denominat ‘cas Rajoy’ i ha implicat directament la presidència espanyola, però també l’andorrana, en la caiguda de Banca Privada d’Andorra (BPA) i, en conjunt, de la derivada andorrana de l’‘Operació Catalunya’.

Villarejo, que tenia pressa per marxar primer cap a Lleida i després cap a Madrid, ha fet unes breus declaracions als múltiples mitjans de comunicació que l’esperaven a la sortida de la sala de cúria on la batlle Stéphanie Garcia li ha pres declaració en qualitat de testimoni. El comissari retirat ha recordat que la jutgessa li havia demanat certa reserva sobre la causa i les explicacions donades, i ha explicat que davant la batlle ha ratificat la veracitat de tots els àudios i notes d’intel·ligència que durant molts anys han anat rodant de sumari en sumari i de mitjà de comunicació en mitjà de comunicació.

Villarejo, com ja havia fet al migdia quan s’ha presentat a la Seu de la Justícia per mirar si era possible que li avancessin la declaració i així poder tornar a la capital espanyola abans, ha mostrat el seu temor d’haver de tornar a la presó perquè “òbviament he dit la veritat. I precisament per dir tot el que estava passant a Andorra em van enviar a la presó”. I què és el que ha dit que el fa témer tant? “Per assenyalar que el rei (Joan Carles) i els Pujol no podien tenir els mateixos comptes en els mateixos llocs.” Això vol dir que un dels problemes que van portar els investigadors i els polítics que donaven suport a les seves decisions és que no es va voler intervenir Andbank.

El policia retirat ha pogut declarar al costat del seu advocat de confiança, un lletrat espanyol que l’acompanya allà on va i que tot i demanar des del primer moment poder escoltar la declaració del seu patrocinat des de dins de la sala, inicialment la batlle ho ha declinat perquè la figura del testimoni assistit no està prevista en el codi de procediment penal andorrà. Consultats després els advocats de les parts, entre els quals de la família Pujol, s’ha permès a l’advocat ser present en la declaració, entre altres coses perquè les seves manifestacions en qualitat de testimoni, en què està obligat a dir la veritat, podria afectar causes obertes i per les quals ha estat empresonat a Espanya. 

“M’han tingut quatre anys gairebé a la presó al·legant que hi havia risc de fugida, però ja hauran vist que jo no me’n vull anar. En tot cas, se n’hauran d’anar ells, els delinqüents que em van organitzar tot això”

José Manuel Villarejo ha assegurat que “està a disposició” de la batlle per si ha de tornar a declarar en la causa sempre “que em deixin tornar a venir un altre cop”, i que ho faria “encantat”. A més ha deixat clar que per molt que hagi sortit d’Espanya per venir a Andorra, “no fugiré”. “M’han tingut quatre anys gairebé a la presó al·legant que hi havia risc de fugida, però ja hauran vist que jo no me’n vull anar. En tot cas, se n’hauran d’anar ells, els delinqüents que em van organitzar tot això”.

El policia jubilat ha insistit almenys en dues ocasions que “la Moncloa estava rere” de tota la denominada ‘Operació Catalunya’ i la seva derivada andorrana. O el que és el mateix, que la presidència del govern espanyol estava al corrent de tot. “És clar, jo ja hi vaig fer referència en les meves notes d’intel·ligència.” I també ha explicat que les seves referències a la corona espanyola hauria fonamental perquè s’actués en contra seva. “Tot ve a col·lació d’això, perquè quan les notes d’intel·ligència es van publicar el febrer del 2017, el propi CNI, a través de ‘El Mundo’, va dir que s’anava a per Villarejo, i es va dir públicament, o sigui que no és una cosa desconeguda”.

Villarejo ha insistit que les recomanacions, suggerències o amenaces per no viatjar fins a Andorra a declarar venien de l’entorn del CNI. I que ho sap perquè encara hi té amics que li haurien dit: “‘Per què t’has de complicar la vida un altre cop, tal i com et van les coses, no et fiquis en més embolics’”, però ha cregut que era un deure i una obligació declarar i exposar o ratificar allò que li demanessin. “He ratificat totes les meves declaracions quan jo estava a la presó i allò que en comissió rogatòria vaig declarar, i de tots els documents que m’han ensenyat, alguns dels quals s’han publicat o s’han filtrat, he dit que efectivament que són meus”. I és que molts d’aquests documents “estan admesos en diverses causes a Espanya. Fins i tot han reconegut que eren correus autèntics els mateixos fiscals, ¿oi?”, ha sentenciat el comissari retirat, que ha explicat que fins i tot els correus electrònics del CNI avalant la conxorxa governamental són reals i verídics. 

Villarejo declara a la Seu de la Justícia
Villarejo i el seu advocat en sortir de la declaració.
El policia retirat en entrar a la sala on s'ha fet la declaració.
Villarejo lliura un document d'identitat a la secretària judicial.
El policia assegut reposant al vestíbul de la primera planta de la Seu de la Justícia abans d'entrar a declarar.
Elisa Muxella parlant amb José Manuel Villarejo.