L’endeutament de Govern no podrà superar el 30% del PIB a partir del 2036 i el 25%, des del 2046

Les modificacions de la regla d’or han estat tancades a la comissió de Finances del Consell General descartant les esmenes de Concòrdia per limitar encara més el deute públic i evitar que puguin presentar pressupostos amb dèficit

Billets d'euro.

La comissió de Finances i Pressupost del Consell General ha deixat enllestida la modificació de la regla d’or perquè sigui votada al ple, previsiblement, en la sessió prevista per al proper 30 d’abril. De fet, ha estat un treball relativament senzill, ja que s’ha limitat a refusar les esmenes -quatre- presentades per Concòrdia que defensava que calia limitar molt més la despesa que pot fer Govern i, sobretot, limitar el deute públic. Finalment, però, es mantindrà la proposta inicial dels grups de la majoria -Demòcrates i Ciutadans Compromesos-: el màxim permès a l’administració general serà del 35% fins al 2035, del 30% a partir del 2036 i del 25% des del 2046.

La proposició tenia entre els principals objectius adaptant la Llei de sostenibilitat general de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, més coneguda com a regla d’or, a l’actual realitat, sobretot pel que fa al percentatge que havia de suposar la imposició directa en el conjunt dels ingressos tributaris del Govern. Aquesta limitació s’ha vist clarament superada per la realitat recaptatòria, fet que provocava que, any rere any, s’incomplís.

Demòcrates i Ciutadans Compromesos, però, van aprofitar el text introduir altres canvis. Així, pel que fa al deute públic del Govern, entenien que calia ser més rigorós i limitar-lo. Així, el text original -i ara també el final- es fixa que, des que entri en vigor la llei fins al 2035 haurà de ser d’un màxim del 35% sobre el PIB, per baixar entre 2036 i 2045 al 30%. I, a partir del 2046, no podrà superar el 25%. Concòrdia apostava per rebaixar-lo encara més: al 25% i 10% respectivament, però no s’ha acceptat. DA i CC, juntament amb el PS, ho han refusat. Andorra Endavant, en canvi, sí que va donar suport a la proposta.

Concòrdia també proposava que el pressupost que presentés Govern no podia tenir dèficit, tret d’en condicions molt concretes. Tampoc s’ha acceptat, amb el mateix resultat de la votació, igual que l’esmena que volia limitar el percentatge sobre el total que pot representar la despesa de funcionament (personal, béns i serveis i transferències corrents). Es volia que, com a màxim, fos del 80%.

Finalment, tampoc ha prosperat l’esmena amb la qual es volia incrementar la dotació que les administracions han d’aportar anualment al fons de compensació, del 0,5% a l’1%. En aquest cas, van rebre el suport de PS i AE, però la força de la majoria va impedir el canvi. Per tant, es mantindrà en una quantitat equivalent a un 0,5% del PIB.

Un cop tancada la llei, aquesta queda pendent de la seva aprovació al ple. La propera sessió ordinària al Consell General està prevista per al 30 d’abril. En aquest cas, Concòrdia no ha presentat reserves d’esmena i, per tant, únicament caldrà votar el text complet.