Una quota que mira de posar traves a la ‘importació’ d’extracomunitaris

El decret que entra en vigor aquest dimecres indica que aquests negocis només podran recórrer al contingent per agafar treballadors propis, siguin càrrecs directius o d’administració, però no portar gent de fora per a altres societats per evitar pràctiques anòmales que s’han detectat darrerament

Les dependències del servei d'Immigració.

Les empreses de recursos humans -siguin de treball temporal o les que s’encarreguen de buscar i subministrar personal permanent- no podran fer servir per a aquesta tasca la nova quota general que ha entrat en vigor aquest dimecres. Tot just hi podran recórrer si necessiten personal propi. És una de les limitacions que Govern ha incorporat a la nova normativa, amb la voluntat de posar fi a algunes pràctiques anòmales, especialment amb extracomunitaris, que s’han detectat en els darrers temps. El contingent, com ja va avançar l’executiu, és de 900 autoritzacions en total, de les quals s’han de descomptar les 100 avançades fa unes setmanes i les 70 centrades en el futbol.

La publicació aquest matí del decret al BOPA suposa avançar en el temps el nou contingent. I es fa un cop l’anterior s’ha esgotat -si no en la seva totalitat, sí que per aquelles ocupacions més demandes-. Això, cal recordar, ja va obligar fa uns dies a fer un decret extraordinari per permetre a les empreses disposar d’un nombre limitat de permisos davant la urgència que algunes tenien per contractar ja personal. Van ser tot just 100 autoritzacions. Aquestes es resten del total de 900 (702 per a residents i 198 per a fronterers) que ha previst Govern. També s’hauran de treure les 70 de la quota específica per a la lliga de futbol.

Govern aprova una quota específica per a 70 futbolistes

El decret incorpora dues petites modificacions en comparació a normatives anteriors. Per una banda, una ja avançada quan es va aprovar al consell de ministres: se serà més exigent amb l’experiència que es demanarà amb les persones que vulguin venir a treballar a Andorra si no són nacionals de països de la Unió Europea o de l’Espai Econòmic Europeu. En aquest cas, bastarà amb 365 dies. Pels extracomunitaris o de fora de l’EEE, sis anys. Dos més que fins ara.

A banda, també s’introdueix un altre nou matís. Com és habitual, quan una empresa contracti un treballador de fora aquest haurà de dedicar-se a una activitat que, efectivament, sigui realitzada pel dit negoci segons el registre de comerç. I aquí és on s’afegeix una limitació que afectarà les societats que es dediquen als recursos humans: “No obstant això, l’empresa que tingui l’activitat d’empresa de treball temporal o de subministrament i col·locació de personal dins de l’activitat comercial autoritzada al registre de comerç, tant si és com a activitat principal o com a activitat secundària, únicament pot contractar treballadors per a càrrecs directius i d’administració de la mateixa empresa”.

És a dir, no podran portar gent de l’estranger per acabar sent part de la plantilla d’altres negocis. Només podran fer servir la quota per agafar personal propi. I això es fa per evitar certes pràctiques anormals que s’havien detectat els darrers temps i a les quals es vol posar fre. Aquestes es donaven especialment amb treballadors extracomunitaris. 

La nova quota estarà vigent fins al 30 d’abril de l’any vinent. En cas que les 900 autoritzacions s’esgotin, hi haurà l’opció d’ampliar-la fins a un 30%. Pel que fa als salaris, es mantenen els mateixos que la darrera normativa.