La guerra a l’Iran es traslladarà a les tarifes de les xarxes de calor però no a les de la llum

FEDA Ecoterm admet que quan toqui, a finals de mes, revisar els preus caldrà aplicar increments per l’evolució del petroli i el gas als mercats, però considera que es pot estar tranquil amb l’electricitat: “som més resilients que quan va esclatar el conflicte a Ucraïna”

Forné, Calvó i Manzano al costat de la connexió de les xarxes d'Andorra la Vella i Escaldes. G.P.

La guerra a l’Orient Mitjà ja està tenint efecte a les butxaques andorranes. Especialment, amb la benzina i el gasoli. Ara bé, en el futur, també es pot notar en altres àmbits. És el cas dels clients de les xarxes de cogeneració de calor de FEDA Ecoterm. Des de la companyia s’admet que, vist l’increment del preu del petroli i del gas, segurament tocarà traslladar-lo a les tarifes. I això podria succeir de forma immediata, ja que per a final de març està prevista la revisió trimestral habitual. El percentatge d’increment, però, encara no s’ha definit. En canvi, més tranquils poden estar els consumidors d’electricitat. Per ara, i a diferència del que va passar amb el conflicte a Ucraïna, hi ha marge per no haver de fer cap augment.

Així ho ha explicat la nova directora general de FEDA, Sílvia Calvó, que, juntament amb el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, i el gerent d’Ecoterm, Alberto Manzano, han presentat la unió de les xarxes de calor d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, culminació d’un projecte que es considera clau per al futur del sistema, ja que ha de permetre incrementar de forma notable l’aprofitament de la crema de residus al forn incinerador -la producció d’energia podrà créixer un 25% fins als 36 gigawatts per hora anuals- com el nombre de clients de la instal·lació, actualment 110 edificis.

“Les tarifes s’actualitzen cada tres mesos i van vinculades al barril de Brent. Per tant, probablement hi haurà un increment, tot i que també tenim un mínim de cobertura”, ha explicat Calvó

Ara bé, aquests consumidors, igual que els de la xarxa de Soldeu -aquesta funciona amb gas liquat- hauran d’assumir properament un increment de costos. “Les tarifes s’actualitzen cada tres mesos i van vinculades al barril de Brent. Per tant, probablement hi haurà un increment, tot i que també tenim un mínim de cobertura”, ha explicat Calvó. La nova màxima responsable de FEDA deixa clar que “tot depèn de la durada de la guerra”, però apuntat que la decisió no ha de trigar gaire, ja que, justament, aquest mes toca fer la revisió.

“Ens heu de deixar fer càlculs”, ha apuntat Calvó que, però, ha volgut recordar que “ara tenim unes tarifes molt baixes perquè, fins ara, hi havia una situació als mercats molt bona”. En canvi, pel que fa al preu de l’electricitat, es considera que, per ara, no caldrà tocar res. S’entén que la situació és força diferent de la viscuda el 2022 amb l’esclat de la guerra a Ucraïna.

Ara l’impacte sobre el sistema energètic és més aviat a nivell de petroli i gas i, per ara, el cost de l’electricitat no ha tingut un augment important”, ha comentat la directora de FEDA. També ha recordat que “llavors, ja hi havia preus molt alt als mercats i, ara, passàvem per un període en què eren baixos”. A això se suma a “unes cobertures via acords de compra que són superiors a les que teníem llavors”. Per tant, ha assegurat, “som més resilients i podem afrontar aquesta situació amb més tranquil·litat”. També hi ha ajuda els avenços fets per França i Espanya, el primer país “amb un parc nuclear molt consolidat”, i el segon “amb una aposta gran per les renovables”.

UNA XARXA CONNECTADA

Pel que fa a la infraestructura d’Andorra la Vella, tant Govern com FEDA i la seva filial, Ecoterm, consideren un gran pas endavant haver conclòs -a més, abans del previst ja que inicialment el termini marcava maig- la connexió de la xarxa d’Andorra la Vella, amb origen a CTRASA, i la d’Escaldes. D’aquesta forma, es podrà enviar calor del forn cap a l’altra parròquia i, també, els usuaris de la capital es podran beneficiar del servei de fred que també es dona a Escaldes. “Aquesta unió entre les dues xarxes ens permetrà una millora del subministrament i de l’eficiència”, ha remarcat Calvó, que ha posat en relleu que això permet als clients deixar de fer servir calefacció amb gasoli o amb electricitat. “Si tothom hagués optat per un sistema elèctric, la demanda hauria pujat un 7%”, ha apuntat. Per la seva banda, Forné ha apuntat que “aquesta instal·lació marcarà l’estratègia energètica del nostre país els futurs 30 anys” i ha destacat la importància de “tenir edificis públics i privats connectats”, ja que “ens permet reduir l’emissió de gasos de l’efecte hivernacle i la nostra dependència dels combustibles fòssils”.

Des d’Ecoterm, Manzano ha posat en relleu que la connexió permet aprofitar encara millor la calor que es genera al forn. Fins ara, es distribuïen 27 gigawatts anuals i, ara, es creixerà un 35%, fins a 36. I això, lògicament, també permet optar a donar servei a més clients. En total, el cost ha estat de 2,4 milions d’euros.