Així ho ha apuntat en declaracions a Altaveu el director-gerent de la Confederació Empresarial (CEA), Iago Andreu. “Que s’esgotaria abans d’hora era evident i ho vam dir ja quan es va aprovar”, ha indicat, tot posant en relleu que no és el primer cop que succeeix. De fet, ja va passar amb la quota aprovada l’abril del 2025 -a l’agost- i amb la general de la passada tardor, que ja al març va fer curt. “El dubte era saber quan”, remarca. I, en aquest cas, el “quan” ha arribat molt ràpid. Gairebé en un mes.
Per a Andreu, això evidencia una realitat: “hi ha un decalatge entre una economia que creix i que continua tenint unes necessitats de llocs de treball que no troba i una voluntat política de contenir el creixement demogràfic”. I, a més, des de la CEA s’assumeix que en el futur immediat -un o dos anys- això no millorarà. Amb un punt important a tenir en compte: “hi ha una sèrie de negocis que necessiten molt personal que estan molt a prop d’obrir”.
A més, es té clar que, per molt que s’hagi esgotat molt ràpidament, Govern no reobrirà l’aixeta més enllà de l’avançament de permisos en sectors estratègics ja anunciats. I, per tant, s’opta ja per resignar-se. “No val la pena insistir en una nova quota quan se’ns ha dit que no passarà”, apunta.
Per tant, des d’ara i fins que s’obri, ja a la tardor, el nou contingent, les empreses no tenen gaires alternatives. “No hi ha més remei que buscar personal on sigui i això vol dir anar per treballadors que ja estiguin al país”, indica Andreu. I això té conseqüències: “Quan en un mercat la demanda de personal creixi i no ho fa el personal disponible, això apuja el preu i genera una pressió inflacionista sobre els salaris, sobretot els més baixos”. Traducció: tocarà oferir millor sou. “Al final, serà qui pagui més, que no deixa de ser la lògica normal del mercat, fins i tot, quan la quota no s’esgota”, argumenta el gerent de la CEA.
I això genera “més tensió” a les empreses. Algunes d’elles, avisa, en situació ja força complicada. “Ja hi ha molts negocis i a molts sectors que estan per sota del que seria el seu nivell òptim de personal i des de fa dies, no pas ara”, posa en relleu Andreu.









Comentaris (7)