“El Museu de l’Art Prohibit no es deixa censurar”

Els responsables de la mostra cancel·lada a Escaldes per la polèmica de la portada de Charlie Hebdo amb la caricatura de Mahoma que Rosa Gili va fer retirar deixen clar que prohibir una obra determinada afecta el conjunt de la col·lecció

Els claus on havia estat inicialment penjada la portada del Charlie Hebdo. MUSEU DE L'ART PROHIBIT

Els responsables de la mostra sobre peces censurades que es va inaugurar i cancel·lar aquest dijous al vespre arran de la decisió de la cònsol d’Escaldes, Rosa Gili, de fer retirar una de les obres que formaven part de l’exposició al·legant raons de seguretat nacional han justificat aquest matí a través de les xarxes socials la seva decisió de despenjar totes les obres després de l’exigència de Gili sobre la portada de Charli Hebdo amb una caricatura de Mahoma. “El Museu de l’Art Prohibit no es deixa censurar”, resa la comunicació de l’esmentada entitat liderada per l’empresari de la comunicació Tatxo Benet.

El museu en qüestió explica que “la mostra ‘La censura és la comissària d’aquesta mostra’ era la primera itinerància internacional del Museu de l’Art Prohibit que s’havia de poder visitar fins al 20 de setembre” i deixa clar que “ha estat cancel·lada”. L’entitat privada explica les seves raons: “El passat dijous 22 de maig, pocs minuts abans d’inaugurar la mostra la cònsol major del comú d’Escaldes, Rosa Gili, va fer despenjar la portada de Charlie Hebdo, la portada de la revista que va sortir una setmana després dels atemptats”.

La censura de la censura
 

Davant d’això, i més enllà dels intents per part de la cònsol i el seu equip de confiança de mirar que res de l’ocorregut acabés apareixent als mitjans de comunicació, es va iniciar un fort estira-i-arronsa entre la mandatària comunal i els responsables de l’exposició que va acabar amb la decisió de cancel·lar la mostra. El museu català va deixar clar que si es despenjava un quadre, es despenjaven tots. I tot plegat enmig d’un notable rebombori entre els propis membres de la majoria comunal l’abast del qual ara mateix és difícil de pronosticar.

En tot cas, “el compromís del Museu de l’Art Prohibit amb la llibertat d’expressió és total, i el museu no pot admetre que es prohibeixi una obra determinada sense que afecti a tota la col·lecció”, s’indica en la comunicació feta via xarxes socials. El comissari de la mostra, i director artístic del museu, Carles Guerra, apunta que: “Quan jo com a curador, proposo la portada de Charlie Hebdo al costat de les fotos de les víctimes estic dient que això forma un cos únic…. Treure la portada és treure-li alguna cosa a les fotos de les víctimes. I així amb tota l’exposició.”