El calendari de treball del Consell de la UE sota presidència polonesa, la redacció del reglament per a un eventual referèndum sobre l’acord, les negociacions per adaptar sense conseqüències per a Andorra el sistema de control de fronteres ‘entry/exit’, i els canvis que s’han de fer a l’acord d’intercanvi automàtic d’informació fiscal, que data del 2017 i s’ha d’actualitzar, han estat les qüestions que s’han tractat en la reunió que els integrants del pacte d’Estat han mantingut aquest dimecres.
Jordana ha explicat que des del Consell de la UE s’ha comunicat que a partir d’ara hi ha d’haver cinc reunions per acabar d’aclarir qualsevol dubte que hi hagi, inclòs la condició de mixt o no. “Seran un màxim de cinc reunions, si en tres s’ha acabat, s’haurà acabat, però aquesta és la situació que es té ara.” Al portaveu de torn del pacte d’Estat, l’Altaveu li ha demanat si es pot arribar a dir que com a molt tard al mes de juny se sabrà si l’acord és mixt o no. La resposta de Jordana ha estat clara d’entrada: “Nosaltres entenem que sí.” Però després han entrat els matisos: “Ara, és un tema que hem d’entendre que no depèn d’Andorra, depèn del Consell de la Unió Europea. A partir d’aquí aquesta és la previsió que hi ha ara i és el que podem dir. Si s’han fixat cinc reunions entenem que dins d’aquest termini, quan s'acabin aquestes cinc reunions com a màxim, que serà el mes de juny, se sabrà tot més concret del que se sap ara. I hauria de ser bastant concret”.

A Jordana se li ha demanat també si aquesta circumstància ha portat els integrants del pacte d’Estat a fe càbales sobre un eventual referèndum. I el president demòcrata ha deixat clar que aquesta qüestió no “l’hem debatut”. I que no es volen fer previsions “que llavors no es compleixin”. Segons Jordana, “cal anar pas per pas” i esperar la decisió final del Consell de la Unió Europea sobre qüestions com l’acord mixt i deixar tot el text definitivament tancat perquè es pugui firmar. Però sí que ha admès que la consulta més aviat cal pensar-la ja per al 2026 encara que hi ha circumstàncies que “no depenen de nosaltres”.
I fins que no se sàpiga més aproximadament quan pot ser la data del referèndum, tampoc no s’acabarà de tancar la qüestió del reglament que l’ha de regular. Ja s’hi ha treballat. I “si s’hagués de tancar amb les idees que hem parlat i amb les pautes que hem fixat, és que en dues setmanes està escrit, perquè ja tenim un primer text i es tracta de definir una sèrie de punts com el del grup d’electors. Tampoc pot ser massa innovador, perquè ja tenim la mare, diguem, o el referent, que és la llei que ja estableix una sèrie de paràmetres que un reglament tampoc podria contradir”. Si calgués, en un parell de setmanes el text podria estar llest.
‘ENTRY/ EXIT’
El que trigarà més d’estar enllestit però també avança adequadament és la negociació per adaptar a les necessitats andorranes el reglament o sistema de control fronterer ‘entry/exit’ que la UE té previst per fomentar una major vigilància als punts que topen amb països que no són de l’Espai Schengen com és el cas d’Andorra. Jordi Jordana ha avançat una novetat. Hi ha nova data: aquest sistema no hauria d’entrar en vigor fins al gener del 2026. S’ha anat posposant diversos cops i la darrera data d’aplicació l’ajorna fins a principi de l’any que ve.
“Esperem que amb l’acord que s’està negociant no s’apliqui aquest sistema a Andorra, perquè seria un problema”, ha admès el conseller general. En tot cas, i tornant a les dates, Jordana ha exposat que una qüestió com el sistema esmentat evidencia que “aquests processos de convenis, aquests temes europeus, no compleixen gaire els terminis i costa de posar-los sobre la taula”.
Comentaris (5)