Exteriors treballa per repatriar en plena ‘operació americana’ un andorrà localitzat a Veneçuela

La comunitat veneçolana resident al Principat veu amb “incertesa” la intervenció dels Estats Units i malgrat que la consideren una sortida davant les dificultats existents amb el ‘chavisme’ “no hi ha res de clar”

Ciutadans veneçolans celebrant la intervenció americana.
Ciutadans veneçolans celebrant la intervenció americana. arxiu

El ministeri d’Afers Exteriors està treballant conjuntament amb el consolat espanyol a Caracas per tal de repatriar “quan sigui possible” l’únic andorrà que està localitzat a Veneçuela. Per ara només es té constància de la presència d’un ciutadà de nacionalitat andorrana al país que viu moments complexes amb l’‘operació americana’ per, suposadament, derrotar el règim ‘chavista’ i instaurar unes institucions plenament democràtiques. Això és el que vol que passi la comunitat veneçolana resident a Andorra. Hores d’ara, però, hi ha “incertesa” i “tot és molt confús”.

En plena voràgine americana, després que l’‘administració Trump’ bombardegés posicions militars estratègiques de Veneçuela i procedís a detenir el president Nicolás Maduro i la seva esposa, Cilia Flores, i els hagin tret del país sud-americà, els serveis diplomàtics andorrans han posat la maquinària en marxa per saber si hi havia alguna actuació a fer. I segons fonts governamentals oficials, s’ha localitzat un andorrà a Veneçuela. No hi resideix de manera habitual. Però per qüestions de protecció de dades, no han transcendit més detalls.

El que sí que se sap és que s’està treballant amb el consolat espanyol per poder treure del país el nacional andorrà, que està en perfecte estat i es trobava a força distància de Caracas, la capital veneçolana i l’únic lloc on realment es nota una alteració evident, producte dels bombardejos, que no han causat en principi cap dany entre els civils, tampoc a nivell d’infraestructures, i de la detenció del principal símbol actual del ‘chavisme’, que hauria de ser traslladat a Nova York per, suposadament, ser jutjat per narcotràfic. 

MOLTS DUBTES

Els residents veneçolans al Principat -fa cinc n’hi havia 67 de registrats formalment encara que la xifra ha anat a l’alça i hi ha altres ciutadans que es presenten com a espanyols, portuguesos o italians que, realment, són originaris de Veneçuela- tenen, en general, “molts dubtes” de com anirà tot. Hi ha “incertesa” i “molta confusió” per molt que es volgués un canvi de rumb polític al país i, en general, els residents estan pendents dels familiars que viuen encara a Veneçuela. 

“Sí és una sortida per afrontar el canvi”, indica el president de l’associació de veneçolans residents a Andorra, “però la solució transitòria no està gens clara”

Segons el president de l’Associació de Residents Veneçolans a Andorra, Reynaldo Márquez, després de parlar amb altres compatriotes, no hi ha ningú directament afectat. “Tothom està bé” perquè “en realitat, tant als afores de Caracas com en altres estats no ha passat res”. Márquez, que exposa el parer d’aquells ciutadans veneçolans amb els quals ha parlat, manté que molts dels seus compatriotes s’han despertat de bon matí amb trucades dels familiars des del seu país d’origen i això els ha estranyat i amoïnat alhora.

Explica el promotor de l’associació veneçolana que al país sud-americà ha fluid molt poca informació i tothom buscava a l’exterior què era el que estava passant. “Tothom volia saber la situació real”, ha explicat Márquez, que ha assegurat que majoritàriament, o almenys allò comentat amb els compatriotes residents, “es volia un canvi de govern, que no és fàcil”. Que s’enderroqués el règim ‘chavista’ era benvingut, però “hi ha molts dubtes després de la conferència” pronunciada pel president americà, Donald Trump.

Trump ha deixat clar que tampoc veu l’oposició liderada per Corina Machado preparada per liderar el país, ni per capacitat ni per suports. Márquez ha recordat que, de moment, el govern de Maduro es manté administrant el país i “el fet que Veneçuela estigui dominada per Estats Units a molta gent tampoc no li agrada, no ho té gaire clar”. Per tant, hi ha molts interrogatoris. “Sí és una sortida per afrontar el canvi”, indica el president de l’associació de veneçolans residents a Andorra, “però la solució transitòria no està gens clara”

Comentaris (16)

Trending