En declaracions a Altaveu, Escalé no ha amagat la preocupació que li generen els plans de Govern. “La signatura de l’acord sense consultar la població ens sembla profundament incoherent”, ha assegurat. Per això, ha indicat que “esperem que es convoqui la consulta com més aviat millor” perquè “el poble andorrà ha de decidir meditativament perquè ho farà per molts anys”. El líder de Concòrdia considera que “l’espera quan el text està tancat no és comprensible” i, de fet, alerta que “aquesta fa créixer les tensions en cas de rebuig”.
El parlamentari ha fet servir una metàfora per explicar la situació actual. “En un casament, un es compromet amb una persona per tota la vida. En aquest cas, el compromís és amb gent encara per conèixer i, per tant, hem de vigilar molt la mesura en la qual cedim la capacitat de decidir”, ha explicat. I és que, ha indicat, “passaríem a participar en un mercat en el qual poc tindríem a dir, sense cap representació institucional directa a l’hora de prendre les decisions”.
Sobre la posició expressada per Macron, clarament favorable a l’acord i amb una advertència del risc que suposaria un ‘no’, ha recordat que “és un reconegut europeista i defensa un conveni de molta integració”. També remarca que “escoltem la seva opinió”, però apunta que “Andorra haurà d’estar també atenta a les properes eleccions franceses, a l’abril del 2028, i a la posició del proper Copríncep respecte a la UE, que pot ser europeista o contrària a la mateixa”.
Escalé ha posat en relleu un altre motiu que li fa recelar de l’acord. Aquest, ha indicat, “afecta la lliure circulació de capitals i fa molt més difícil pal·liar la situació de l’habitatge”, ja que “limita també severament la possibilitat de filtrar les ocupacions de les persones que entren a les nostres fronteres, i n’incrementa el nombre.”. Per això, considera que “Andorra necessita centrar-se primer en ella mateixa i en el seu sentit de poble, i compensar els efectes d’una obertura econòmica brusca i desorientada”. Per això, defensa que “transmetre la idea a la ciutadania que massa obertura i un creixement desordenat se solucionen amb encara més obertura i amb les normes d’un mercat més gran és un discurs molt perillós”.







Comentaris (1)