El consolat de Portugal rep els primers electors del vot anticipat de la segona volta presidencial

Pinto da Rocha reconeix que la participació al Principat sempre és baixa, però confia que gràcies a la millora de la seu diplomàtica mica en mica pugui incrementar

Una persona exercint el vot anticipat de mobilitat al consolat de Portugal.
Una persona exercint el vot anticipat de mobilitat al consolat de Portugal. Meritxell Prat

El consolat de Portugal a Andorra ha obert aquest dimarts les seves portes per acollir els electors que opten pel vot anticipat per mobilitat en la segona volta de les presidencials. Una formula restringida a les persones censades al seu país d’origen però que per motius laborals, acadèmics, esportius o de salut n’estan fora. Aquest matí de dimarts ja hi havien passat quatre persones, quan per la primera volta de les presidencials només en van votar tres. L’assistència més elevada, però, s’espera el 7 i 8 de febrer, el cap de setmana de les eleccions i quan els residents al Principat hi podran votar presencialment.

El cònsol general, Duarte Pinto da Rocha, reconeix que la participació aquí “sempre és baixa”, tot i que per exemple en el cas del vot anticipat, ara fa quinze dies, coincidint amb la primera volta de les eleccions, van votar només tres persones. Durant el matí d’aquest dimarts ja ho havien fet 4. Ara bé, no saben quants més hi poden anar perquè per exercir el vot anticipat cal estar censat al país d’origen però ningú avisa de si anirà a exercir el dret o no. “Ho tenim tot preparat, però potser no ve ningú, com potser ens trobem que hi ha un grup de 20, 30 o 40 persones que estan aquí de viatge i venen”, ha detallat da Rocha.

L’activitat més important s’espera pel cap de setmana del 7 i 8 de febrer, quan se celebrarà la segona volta de les presidencials. Llavors podran vota presencialment els residents portuguesos d’Andorra. N’hi ha 7.564 d’inscrits i en la primera volta la participació va ser del 6,5%. “A tot els països passa, que la participació dels residents a l’estranger no és massa significativa”, exposa el cònsol, que tot i així destaca que l’assolida fa 15 dies “va ser la més alta mai registrada”. “Una abstenció del 80 o el 90% és el més comú per la distància, els anys vivint a fora, distanciament polític...”, exposa el cònsol, recordant també que els portuguesos que viuen a l’estranger s’han d’apuntar prèviament per poder votar des del seu país de residència actual.

Ara bé, el fet que el consolat honorari hagi passat a ser consolat general, amb més recursos de cara als residents lusitans confia que també pugui servir per fer créixer la participació, no tant de forma immediata, però sí progressivament. “Aquí hi serem, el recurs hi serà i estarem a punt per rebre la gent que vulgui venir”, ha reiterat.

Comentaris

Trending