Tot plegat es remunta a final de maig de l’any passat, quan un reclús, suposadament, es va orinar al damunt i l’orina va caure a altres lliteres de la mateixa cel·la, afectant dos altres presos. Hi va haver tot un enrenou amb el canvi de llençols, el canvi de matalassos, que si pijames, que si dormir al terra… tot plegat va portar els interns a denunciar un suposat cas de tracte degradant i vexatori. I es va obrir un expedient administratiu laboral més enllà d’una causa penal derivada de la querella que van interposar dos dels tres presos. La causa penal està en curs però avança molt lentament.
L’expedient va quedar suspès en espera de la resolució del plet principal, que és el del suposat tracta degradant. Això no treu, però, que el sotsoficial en qüestió ataqués les mesures cautelars imposades. Hi va haver tres funcionaris que es van veure afectats. Arran de la gravetat de les faltes inicialment detectades, als dos agents se’ls va impedir entrar al mòdul on estaven els reclusos implicat en l’afer de les miccions. Al sotsoficial cap de torn no només es va considerar que no podia estar en contacte amb els presos afectats si no que, de forma cautelar, es va considerar que no podria tenir més contacte amb reclusos.
APARTAT
Per tant, se’l va apartar del servei i se’l va enviar a un lloc d’administratiu de la policia. Això suposava, de forma ben objectiva, una rebaixa salarial -que se li aplicava en funció de la resolució on s’incloïen les mesures cautelars- i, a parer de l’implicat, un degradació laboral intolerable. D’aquí que es presentés una demanda sol·licitant l’anul·lació de les cautelars per abusives. Quan encara no s’havia adoptat la decisió -en el procés tots els funcionaris citats van assegurar que hi havia mesures menys lesives per a l’implicat que enviar-lo a la policia i fins i tot el director va assegurar que ell sols seguia ordres de la ministra d’Interior-, des del centre es va demanar al sotsoficial que es reincorporés al servei.
Que es reincorporés per dos motius: perquè faltaven comandaments i perquè des del mes d’abril que cap dels tres reclusos afectats pel cas de les miccions ja no estan a la Comella. Però és que al funcionari en qüestió se’l va apartar del servei al·legant que sent un presumible responsable de tractes degradants a interns del centre penitenciari no podia estar més en contacte amb presos mentre no s’aclarís la situació. Per tant, la pròpia direcció penitenciària s’estava contradient.
En fi, ara ha arribat la decisió en primera instància i la Batllia anul·la les mesures per considerar-les abusives. És molt possible que l’administració recorri contra la resolució, de dotze pàgines i molt ben fonamentada. I, en qualsevol cas, si es confirma la primera decisió adoptada, s’haurà de discutir després la quantitat amb la qual s’ha d’indemnitzar el perjudicat. En tot cas, la plantofada ara per ara és d’allò més sonora. I demostra que no es poden fer les coses de pressa i corrent i adoptant decisions sota pressió.