L’Ossa s’instal·la a Solanelles per convertir-se en el nou símbol d’Encamp

(AMB VÍDEO) L’escultura “Petjades Enlairades”, de l’artista andorrana Naiara Galdós, inaugura un projecte que combinarà art, patrimoni i natura amb una xarxa de 21 espais senyalitzats, coincidint amb l’obertura de la temporada d’estiu del Funicamp

Verònica Solsona, Laura Mas i Naiara Galdós durant la inauguració.

Des d’aquest divendres, una gran ossa de ferro observa les muntanyes d’Encamp des del mirador de Solanelles. Amb 3,20 metres d’alçada i 1.800 quilos de pes, l’escultura “Petjades Enlairades”, creada per l’artista andorrana Naiara Galdós, pretén convertir-se en una de les noves imatges de la parròquia. Però, la seva instal·lació va més enllà d’una intervenció artística: és el primer pas d’un projecte que pretén reforçar la connexió entre el patrimoni natural, la identitat cultural i l’oferta turística d’Encamp.

La inauguració de l’obra, coincidint amb l’inici de la temporada d’estiu del Funicamp, ha servit perquè el comú presentés una iniciativa que tindrà continuïtat amb la senyalització de 21 espais naturals emblemàtics de la parròquia - principalment, cims i llacs - i amb una nova ruta familiar inspirada en la figura de l’ossa, desenvolupada amb la col·laboració de Grandvalira Resorts.

El projecte té, a més, un origen singular. La idea va néixer d’una proposta presentada pel primer Consell de Joves d’Encamp, que plantejava apropar el patrimoni natural i cultural de la parròquia a les noves generacions. A partir d’aquella iniciativa, el comú va impulsar un concurs d’idees que va guanyar Naiara Galdós, encarregada de donar forma a una peça que avui ja forma part del paisatge de Solanelles.

L’encàrrec plantejava un repte complex: crear una escultura de grans dimensions sense que acabés imposant-se sobre l’entorn. La resposta de Galdós va ser una ossa construïda amb ferro corten que, lluny de ser una massa compacta, deixa passar la llum i permet contemplar el paisatge a través de la seva estructura.

 

“Volia fer alguna cosa molt gran, però només gran a mitges”, explicava l’artista durant la presentació. Les transparències, inspirades en les corbes dels mapes topogràfics, busquen transmetre alhora la força de l’animal i la sensació de llibertat que ofereix l’alta muntanya.

L’obra ha requerit prop de vuit mesos de treball, quatre dels quals dedicats a la seva construcció. Fabricada íntegrament amb ferro corten i tractada per accelerar-ne l’oxidació, els seus colors continuaran evolucionant amb el pas del temps fins a integrar-se encara més en el paisatge.

És ben sabut que el Ball de l’Ossa és una de les tradicions més arrelades d’Encamp i forma part de les Festes de l’Os dels Pirineus reconegudes per la UNESCO com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat. Des de fa anys, el comú ha anat incorporant aquesta figura en diferents iniciatives de promoció i ara vol convertir-la en l’eix d’un relat compartit sobre la parròquia.

En aquest sentit, la nova escultura actuarà com a porta d’entrada d’un recorregut que inclourà 21 espais naturals identificats amb una mateixa imatge. Paral·lelament, aquest estiu també s’estrena la ruta familiar “Les Petjades de l’Ossa”, una proposta que convida els visitants a descobrir la muntanya a través de diferents activitats repartides entre el Funicamp i Solanelles.

La consellera de Turisme, Verònica Solsona, ha destacat que la voluntat és dotar aquests espais d’una identitat comuna i facilitar que tant els visitants com els mateixos residents relacionin la figura de l’ossa amb el patrimoni natural i cultural de la parròquia.

Amb l’obertura de la temporada d’estiu del Funicamp, l’escultura de Naiara Galdós es converteix així en la primera parada d’un projecte que tot just comença. Més que un punt fotogràfic, el comú espera que acabi sent una referència per als qui vulguin recórrer la parròquia a través dels seus camins, els seus paisatges i una de les figures més emblemàtiques de la seva tradició.