La neu que frena la producció fotovoltaica

Els intensos episodis de nevades que ha viscut el país especialment durant els mesos de gener i febrer han fet que la capacitat del parc de Grau Roig, per exemple, hagi caigut a menys de la meitat, encara que FEDA assegura que aquest fet ja estava contemplat en el pla de negoci

El que serà bo plausiblement a la primavera, amb el desgel, per a la producció hidroelèctrica minva ara mateix la capacitat d’equipaments com el parc fotovoltaic de Grau Roig. Les plaques solars estan més dies plenes de neu que no pas llueixen amb el seu negre lluent imponent. I això ja s’ha vist reflectit el mes de gener amb una caiguda de la producció a poc menys de la meitat del que va ser, per exemple, el 2025. Al mes de febrer la tendència serà la mateixa. 

Amb una mica de neu, la maquinària, tal i com està configurada, pot seguir treballant. Però amb els gruixos dipositats aquests darrers dies -amb el cap de setmana i els dies següents de sol, segurament la neu s’anirà desfent a poc a poc- és impossible que les plaques rendeixin. De fet, segons fonts de FEDA, tot plegat ja estava contemplat en el pla de negoci. Fins i tot es va valorar posar sistemes automàtics de neteja o manuals. Però ni els uns ni els altres, per raons econòmiques o de seguretat, no sortien en cap cas a compte

I els càlculs es van fer tenint en compte, doncs, que hi hauria èpoques de l’any, que per pluja, per neu, per vent… les plaques no tindrien el rendiment esperable en condicions normals. No obstant, segons la companyia elèctrica, s’està dins dels paràmetres esperables de producció, tenint en compte les circumstàncies. Certament, ni el 2024 ni el 2025 no hi ha haver la quantitat de neu d’enguany. Però la reculada que hi pugui haver aquest principi de 2026 entra dins els càlculs previsibles. 

Durant l’any passat, el parc solar de Grau Roig va produir 1.429.457 kWh, això són 1,4 GWh. Tenint en compte que al país es consumeixen uns 580 GWh l'any, la producció fotovoltaica del parc encampadà suposaria un 0,2%. Però tenint en compte que el total de la producció de FEDA és d’uns 115 GWh, és a dir, una quarta part aproximadament del total global, el parc de Grau assumiria un 1,3%, aproximadament, de la producció pròpia.

Etiquetes

Comentaris (5)

Trending