La reflexió de Trillo va més enllà del preu de venda. “El garatge, la revisió, les reparacions, tot ha pujat”, lamenta, tot vinculant l’evolució del sector a una inflació que afecta pràcticament tots els àmbits de l’economia. Segons explica, la preocupació ja no és únicament quant costa adquirir un vehicle, sinó també quant costarà mantenir-lo durant els anys següents. Una situació que relaciona especialment amb l’encariment dels combustibles i la dependència energètica europea, que considera factors determinants per entendre la pressió sobre els preus.
Aquesta inquietud també és compartida, amb matisos, per Sílvia de la Casa, coordinadora de vendes d’Europauto, que assenyala l’evolució dels carburants i el context internacional com a elements que poden condicionar el mercat. Tot i confiar a tancar un bon exercici, reconeix que les previsions apunten a un possible estancament el 2027. “Tot dependrà una miqueta del que passi amb la resta del món”, apunta en referència a un context geopolític molt polaritzat. En canvi, des de Becier Vehicles, el comercial Sergi Céspedes es mostra més optimista i confia que la tendència de creixement es mantingui durant el pròxim any.
De moment, però, el que es respira al recinte firal és activitat. Els responsables dels concessionaris coincideixen a destacar l’afluència de visitants i l’interès per les ofertes que tradicionalment acompanyen la cita. “La gent espera la Fira per comprar cotxes, com a tradició i com a cultura nacional”, assegura Céspedes, que confirma que ja s’han tancat nombroses operacions. A Europauto, De la Casa també parla de “bones sensacions”, tot i que recorda que moltes de les converses iniciades durant aquests dies acabaran concretant-se la setmana vinent. Per la seva banda, Toñi Martín, cap de vendes de turismes del Garatge Nogreda, i Albert Picart, director d’operacions, observen que hi ha ganes de comprar, però també més dificultats per decidir-se davant l’ampli ventall de marques i models disponibles.

L’HÍBRID GUANYA TERRENY
Si hi ha una tendència que es repeteix entre bona part dels concessionaris és l’interès creixent pels vehicles híbrids, que es consoliden com una alternativa entre els motors tradicionals de combustió i els elèctrics purs. Des del Garatge Nogreda, Martín assegura que “la majoria es decanta més per l’híbrid”, mentre que els vehicles completament elèctrics encara generen reticències. La incertesa sobre l’autonomia i els desplaçaments de llarga distància continua pesant en la decisió dels compradors. “És la por al desconegut”, resumeixen. Una percepció semblant comparteix De la Casa, que detecta un interès especialment elevat pels híbrids, tant per la conscienciació ambiental com per la voluntat de reduir el consum de carburant. A més, amb l’arribada de l’hivern, els vehicles de tracció integral continuen despertant una demanda important entre els visitants de la Fira.
Trillo, per la seva banda, considera que aquesta transformació del mercat també respon a les exigències normatives europees. Les “restriccions de circulació en determinades zones” i els “avantatges associats a les etiquetes ambientals” afavoreixen l’adquisició de vehicles híbrids, encara que adverteix que les noves motoritzacions incorporen una complexitat tecnològica més elevada. En el seu cas, explica que el Centre Prestigi Automòbils comercialitza híbrids endollables, però no elèctrics purs, a l’espera que millorin les bateries, l’autonomia i els preus.
No tots els concessionaris, però, comparteixen el mateix diagnòstic. Des de Becier Vehicles, Céspedes defensa que el vehicle elèctric guanya quota de mercat any rere any i que la transició acabarà imposant-se progressivament per l’evolució de l’oferta dels fabricants. Una realitat que contrasta amb la del segment de luxe. Gerard López, responsable de Jaguar i Range Rover de Pyrénées, assegura que els seus clients continuen apostant majoritàriament pels motors de combustió i que, en aquestes marques, la demanda d’elèctrics és pràcticament inexistent.

ELS AJUTS I EL PES DELS NOUS RESIDENTS
Un altre dels elements que condiciona les decisions de compra és el Pla Engega, el programa d’ajuts del Govern per fomentar la mobilitat sostenible. La seva finalització per esgotament dels recursos disponibles genera inquietud entre alguns concessionaris, que reivindiquen la importància de mantenir aquests incentius. Des del Garatge Nogreda consideren que hauria estat positiu reservar una part de les subvencions per als dies de la Fira, mentre que Europauto confia que el programa torni a estar disponible l’any vinent. “Ajuda molt a l’hora de vendre el que és l’elèctric i l’híbrid”, afirma De la Casa.
En canvi, les marques de gamma alta tenen una realitat diferent. López recorda que els límits de preu establerts per accedir als ajuts deixen fora bona part dels vehicles que comercialitza. Tot i això, assegura que el negoci de Jaguar i Range Rover ha crescut respecte del 2025 i del 2024, impulsat en part per l’arribada de nous residents amb un poder adquisitiu elevat. “El nou resident ajuda molt el sector de luxe de l’automoció aquí a Andorra”, reconeix. Una tendència que també identifiquen al Centre Prestigi Automòbils, especialment en marques com Porsche i Audi, i a Europauto, amb la gamma més prèmium de Cupra.
Precisament, Trillo introdueix una altra problemàtica que afecta els concessionaris oficials: la importació paral·lela de vehicles, especialment d’alta gamma, procedents de països com Alemanya. Segons explica, aquestes operacions permeten comercialitzar automòbils sense assumir les despeses de manteniment d’un concessionari oficial, amb els estàndards i les instal·lacions exigides pels fabricants. “És un campi qui pugui”, lamenta, tot assegurant que es tracta d’una pràctica arrelada des de fa molts anys al Principat que es podria haver evitat de soca-rel.
Amb tot, les previsions d’encariment dels vehicles per al 2027 no semblen haver provocat, almenys de manera generalitzada, una allau de compradors que vulguin anticipar-se a les possibles pujades. Des de Nogreda remarquen que encara no tenen confirmació dels fabricants sobre increments concrets, mentre que López reconeix que les revisions anuals dels preus són habituals i que també poden esdevenir un argument comercial per avançar una compra. Així, entre les bones vendes d’aquest 2026, l’avenç de les motoritzacions híbrides i els interrogants econòmics del pròxim exercici, els concessionaris afronten un mercat en plena transformació.








Comentaris