Els vehicles VTC hauran de ser “d’alta gamma” i estar a una base mentre no facin serveis

El reglament que regula tant aquest sector com el del taxi exigeix que els cotxes tinguin una longitud mínima de 4,8 metres, un maleter de 3.000 litres de capacitat i una potència de 100 KW

T.S. / G.P.

Un dels vehicles d'Uber. ALTAVEU

Els cotxes que ofereixen serveis VTC hauran de ser d’una gamma superior a la dels taxis. Així ho marca el futur reglament que regularà tots dos sectors. Així, hauran de ser vehicles molt més grans, amb més capacitat al portaequipatge i més potents, a banda que es vol prioritzar que siguin eficients energèticament. A més, hauran de tenir una base en la qual estar si no estan transportant a cap client. Per tant, no podran circular buscant usuaris. Pel que fa al nombre de llicències, serà Govern qui determini, però la decisió d’ampliar-les podrà sortir del mateix executiu, dels comuns o dels sectors i caldrà fer un expedient on es justifiqui adequadament la necessitat d’incrementar-les.

Així ho estableix el text al qual ha tingut accés Altaveu. Queda clar que Govern vol que hi hagi una clara diferenciació entre un servei i l’altre, de cara a evitar les tensions que ja han sorgit entre el col·lectiu de taxistes i les empreses que ofereixen vehicles de lloguer amb conductor -les conegudes VTC amb Uber com a principal representant ja instal·lada al país-. I un factor clau serà que se serà molt més exigent amb les característiques dels cotxes que es destinin a aquesta activitat.

Així, la normativa establirà que, a l’hora de donar d’alta un turisme per aquest servei aquest no podrà tenir més de quatre anys de vida i es posa en relleu que “de preferència” haurà de ser “eficientment energètic”. Més enllà d’això, hauran de ser cotxes més grans que els que es destinen al servei de taxi: La longitud mínima haurà de ser de 4,8 metres, mig més que en l’altre sector. A banda, també hauran de tenir un maleter de 300 litres o més de capacitat i una potència de 100 KW.

La normativa remarca que els serveis dels VTC hauran de ser “sota reserva prèvia”, que els cotxes no podran circular ni estar aturats al carrer per buscar clients i que, si no estan transportant ningú, han de quedar-se a la base designada per l’empresa

I el reglament també apunta una altra condició clau. Hauran de ser vehicles qualificats pel seu fabricant com “d’alta gamma”. De fet, la normativa també preveu que el departament responsable del transport conjuntament amb l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA) hauran d’elaborar un llistat dels vehicles autoritzats a prestar servei de lloguer amb conductor, una relació que es revisarà i s’anirà modificant de forma periòdica.

Més enllà dels models de cotxes que podran ser un VTC, la seva forma de funcionar haurà de ser molt diferent de la dels taxis. Es deixa clar que tots els serveis s’hauran de gestionar “sota reserva prèvia” a través d’una plataforma específica que haurà de guardar tota una sèrie de dades sobre cada operació. A més, es remarca que “no poden estacionar ni circular per les vies públiques amb la finalitat de captar clients directament”. De fet, un cop hagin acabat un servei cada cotxe “ha de retornar a la base designada per l’empresa”, tret que tingui alguna altra nova reserva registrada.

El reglament també estableix el procediment a seguir a l’hora de determinar el nombre de llicències que s’atorguen tant als VTC com als taxis. En tots dos casos, s’haurà de “garantir un nivell suficient de servei en condicions òptimes per als ciutadans i visitants assegurant alhora la viabilitat econòmica de les empreses i professionals del sector”. La decisió, per tant, serà de l’executiu, però la petició d’ampliar el nombre de permisos també pot ser elevada pels comuns o per cada sector -taxis o VTC respectivament-, sempre “amb una proposta raonada que acrediti la necessitat d’ampliar o reduir el nombre de vehicles autoritzats”.

Pel que fa al sector del taxi, el reglament actualitza de forma notable la normativa actualment vigent, que data del 2014. Un canvi clau fa referència als períodes de l’any durant els quals un professional pot no fer el dia de descans setmanal preceptiu. Fins ara, aquesta opció existia per a tot el període d’hivern, entre l’1 de desembre i el 30 d’abril. Quan entri en vigor el nou realment serà Govern qui determini quines èpoques de l’any es permet, tot tenint en compte “episodis d’alta demanda, esdeveniments extraordinaris o circumstàncies especials al Principat”. Ara bé, aquest dia de descans treballat, es manté, s’haurà de recuperar el mateix any.

Tal com s’havia avançat, les llicències de taxis caducaran quan el titular faci 70 anys, sense que hi hagi opció a cap mena de pròrroga. També s’estableix que aquesta llicència “és lliurement transmissible” però amb unes determinades condicions. Així, el titular haurà d’haver-la explotat com a mínim durant deu anys i el nou propietari haurà de complir els requisits i condicions d’idoneïtat que marqui la normativa. A banda, qui ho faci no podrà tornar a tenir cap altra llicència.

El reglament també obre la porta que les proves d’idoneïtat i capacitació no les faci només Govern. Es podran subscriure convenis amb associacions professionals o amb centres de formació homologats perquè facin aquests exàmens. També es deixa clar que per explotar un taxi caldrà estar obligatòriament en la central de reserves única que està en marxa des de fa uns dies.