Satisfacció en la comunitat tecnològica per l’obertura a Andorra dels serveis d’IA de Google

Fins ara, el Principat -com Moldàvia, San Marino o el Vaticà- estava bloquejada geogràficament i no hi podia accedir, cosa que obligava els desenvolupadors a buscar alternatives o utilitzar VPNs

Els productes de Google IA Studio ja estan disponibles a Andorra.
Els productes de Google IA Studio ja estan disponibles a Andorra. arxiu

La comunitat de desenvolupadors tecnològics del Principat està d’enhorabona. Google ha obert els seus productes d’intel·ligència artificial (IA) a Andorra. Fins ara estaven bloquejats geogràficament. En la mateixa situació estaven, per exemple, Moldàvia, San Marino o el Vaticà, que en les darreres hores també han vist com aquesta tecnologia de darrera generació passava a ser ‘visible’. Des de diversos entorns tecnològics andorrans s’ha fet ‘pressió’ a Google perquè deixes de tenir el Principat bloquejat. 

Cert és que no hi ha una confirmació oficial del motiu pel qual, d’un dia a l’endemà s’han obert els serveis d’IA de Google. També és cert, però, que el país manté una relació de privilegi, almenys en segons quins àmbits, amb el gegant tecnològic mundial. I el que és clar que una eina que fins ara no es podia fer servir, amb models d’imatge, amb models d’intel·ligència artificial, ara ja són viables i, per tant, solucions tecnològiques que de forma directa a Andorra no s’hi podia arribar, ara ja seran possibles. Han resultat clau les gestions de l’enginyer informàtic Èric Risco, que alhora és Google Developer Expert i del Google Developer Group a Andorra que lidera.

Google AI Studio és la plataforma gratuïta de Google que permet a qualsevol persona crear aplicacions amb intel·ligència artificial utilitzant els seus models més avançats, els Gemini. Fins ara, i com s’ha dit, Andorra estava bloquejada geogràficament i no hi podia accedir, cosa que obligava els desenvolupadors a buscar alternatives o utilitzar VPNs. 

Que s’hagi obert, asseguren les fonts consultades, significa que empreses, emprenedors i estudiants andorrans poden experimentar i construir solucions amb IA de Google en igualtat de condicions amb la resta d’Europa. És un pas important perquè Andorra deixa de ser un país ‘invisible’ per a una de les tres grans plataformes d’intel·ligència artificial del món, al costat d’OpenAI i Anthropic. En definitiva, “es redueix una barrera tecnològica que limitava la capacitat d’innovació del país”.

Comentaris (1)

Trending