El Raonador veu vulneració de drets en la primera Llei òmnibus

Xavier Cañada alerta que la disposició que permet expulsar tot un nucli familiar si es constata que s’ha fet un reagrupament irregular pot afectar drets de la Carta Magna, en especial el de la família, recomana una aplicació individualitzada i proporcionada

El Raonador del Ciutadà entrega al Síndic General l’informe anual del 2025 de la institució.
El Raonador del Ciutadà entrega al Síndic General l’informe anual del 2025 de la institució.

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

El Raonador del Ciutadà considera que hi ha punts de la Llei per al creixement sostenible i pel dret a l’habitatge, la coneguda com a Llei òmnibus, que poden contravenir la Constitució. Així, Xavier Cañada ataca de forma especial l’article que estableix la possibilitat de fer fora del país tot un nucli familiar si es constata que el primer demandant de residència o algun dels parents es troben a Andorra en situació irregular. Per al jurista, es pot atacar el dret a la llibertat i a la família, així com afectar els dels infants. Per això, recomanada que a l’hora d’aplicar la disposició es faci seguint una sèrie de criteris com ara una anàlisi individualitzada de cada cas i assegurar que la mesura és proporcional.

Així ho ha posat en relleu Cañada en l’apartat de l’informe sobre la seva activitat durant el 2025 que se centra en la infància. Cal recordar que aquest àmbit ha estat considerat un dels prioritaris pel Raonador des de la seva elecció. I, per això, entra a fons en aquest punt. Així, recorda que la Llei òmnibus modifica l’article 73q de la Llei d’Immigració tot indicant que es pot decretar una expulsió “quan es constati que el titular d’una autorització d’immigració ha incomplert la normativa en matèria de reagrupament i que un o diversos dels seus familiars es troben en situació irregular al Principat d’Andorra”.

Cañada alerta que “una aplicació automàtica de la Llei pot comportar una vulneració del principi de l’interès superior de l’infant” i “amb tota la fermesa possible” demana que les resolucions que se’n derivin “no es poden decidir en base a la literalitat del text sense incorporar la ponderació de drets i dels principis exposats que la Constitució consagra”

Per al Raonador, això afecta “tres aspectes nuclears de les competències de la institució”. En concret, “la unitat familiar com a bé jurídic protegit, la protecció reforçada de la infància i la compatibilitat amb els estàndards constitucionals i internacionals en matèria de drets humans”. Així, deixa clar que, al seu entendre, “hi ha motius per pensar que la nova llei entra en conflicte amb els articles 9 i 13 de la nostra Constitució”, tot recordant que aquest darrer declara que “la família és l’element bàsic de la societat i gaudeix de la protecció especial dels poders públics”. Així doncs, defensa que “una norma que pot afectar aquest bé jurídic hauria de fonamentar-se en un criteri reforçat de necessitat i proporcionalitat, oimés quan hi hagi fills menors d’edat”.

Des del Raonador s’adverteix que “una aplicació automàtica de l’esmentada Llei pot comportar una vulneració del principi de l’interès superior de l’infant”. I, per això, “amb tota la fermesa possible”, demana que les resolucions administratives que es puguin derivar de la seva aplicació “no es poden decidir en base a la literalitat del text sense incorporar la ponderació de drets i dels principis exposats que la Constitució consagra”. Així doncs, es demana que a l’hora d’aplicar la norma es facin diverses accions.

En primer lloc, “incorporar una anàlisi individualitzada de cada cas”. En segon, “motiva expressament la ponderació de l’interès superior del menor”. A bada, Cañada argumenta que caldria “valorar alternatives menys lesives abans d’acordar una anul·lació d’autoritzacions de residència i/o treball”. I, finalment, “acreditar la proporcionalitat de la mesura en relació amb la vida familiar afectada”.

En l’informe, el Raonador també aprofita per recomanar la ratificació per part d’Andorra de la Convenció internacional sobre la protecció dels drets de tots els treballadors migratoris i dels seus familiars. “Aquest conveni”, explica Cañada, reconeix, en el seu article 44, la família com a nucli fonamental de la societat” i “reclama als Estats que adoptin mesures per preservar-ne la unitat”. A la vegada, també proposa que es redacti un reglament que “desenvolupi els aspectes procedimentals de la Llei”.

Comentaris

Trending