La policia signa un acord amb l’Europol que permetrà l’intercanvi directe d’informació criminal

L’entesa permet a Andorra compartir, de forma segura, informació, intel·ligència operativa i dades dels sospitosos les 24 hores del dia els 7 dies de la setmana, afavorint una actuació encara més efectiva per combatre el crim organitzat

Comentaris

El director de la Policia, Bruno Lasne, i el director executiu en funcions de l’Agència de la Unió Europea per a la Cooperació Policial, Jürgen Ebner.
El director de la Policia, Bruno Lasne, i el director executiu en funcions de l’Agència de la Unió Europea per a la Cooperació Policial, Jürgen Ebner. Policia d'Andorra

Escolta l'article ara…

0:00
0:00

La policia d’Andorra ha signat un memoràndum d’entesa que connecta el Principat amb la xarxa d’intercanvi d’informació d’Europol, SIENA. Gràcies a aquesta connexió, la connexió, el cos andorrà podrà intercanviar informació criminal amb Europol i la seva xarxa de socis europeus i internacionals de forma directa i segura. 

L’acord, formalitzat aquest dimarts a la tarda a la Haia, als Països Baixos, enforteix encara més els llaços que manté la policia en matèria de cooperació internacional, ja que suposa una col·laboració més estreta en l’àmbit operatiu. L’entesa permet a Andorra compartir, de forma segura, amb Europol i els seus socis, informació, intel·ligència operativa i dades dels sospitosos les 24 hores del dia els set dies de la setmana, afavorint una actuació encara més efectiva per combatre el crim organitzat. Més de 300 oficials d’enllaç, en representació de més de 50 països i organitzacions, treballen conjuntament a la seu d’Europol, a la Haia. Aquests oficials d’enllaç actuen com un vincle directe entre les seves autoritats nacionals i els organismes policials associats a l’Agència, tant d’Europa com d’altres regions, facilitant una circulació àgil de la informació. 

Un cop connectada a SIENA, la policia disposarà d’una via segura d’accés a aquesta xarxa, que li permetrà comunicar-se directament amb els organismes policials representats a Europol, fins i tot de manera bilateral i sense la intervenció directa de l’Agència. 

Més de 3.800 autoritats competents dels estats membres de la UE i de països tercers estan connectats a la xarxa SIENA

Des de la policia recorden de la policia, el protocol signat aquest dimarts va un pas més enllà de l’acord de treball que es va rubricar l’any 2021 i que se centrava en aspectes més estratègics i tècnics. Un acord que va ser possible llavors gràcies a una reunió bilateral que va tenir lloc en el marc de l’Assemblea General d’INTERPOL celebrada el 2018 a Dubai. Aquella primera reunió va posar les bases de la relació que s’ha mantingut al llarg dels anys amb Europol i que ha fet possible, ara, fer un pas més en el vincle entre totes dues institucions.

A diferència d’INTERPOL, l’Agència de la Unió Europea per a la Cooperació Policial té un paper actiu en el suport i la coordinació sobre el terreny d’operacions conjuntes entre cossos i forces de seguretat dels diferents països que hi col·laboren, així com en l’anàlisi de les xarxes criminals internacionals i les tendències delictives. Les seves àrees d’actuació prioritàries són el crim organitzat, els ciberatacs i fraus en línia, el tràfic de drogues i armes, el tràfic d’éssers humans, el tràfic il·lícit de migrants, el blanqueig de capitals i el terrorisme. Compta amb 26 estats membres i acords de treball o cooperació amb països tercers, com és el cas d’Andorra. En l’actualitat, més de 3.800 autoritats competents dels estats membres de la UE i de països tercers estan connectats a la xarxa SIENA.

Comentaris

Trending