Govern referma que la mort del Papa no varia el calendari de la despenalització de l’avortament

La ministra d’Exteriors, Imma Tor, considera que “no hi ha cap motiu” perquè s’aturin les converses amb el Vaticà i es pugui “mantenir el programa” i fer-ho aquesta legislatura; des de l’oposició, el PS defensa que sigui quin sigui el nou pontífex la feina s’ha de fer al país

La ministra d'Afers Exteriors, Imma Tor.
La ministra d'Afers Exteriors, Imma Tor. R.S. / ANA

El Govern considera que la mort del Papa Francesc no ha de suposar un obstacle per continuar amb el procés que ha de permetre arribar a la despenalització de l’avortament a Andorra. Des de l’executiu s’ha volgut destacar la figura del pontífex difunt tot expressant l’agraïment per l’aposta feta per enfortir les relacions i per garantir la continuïtat del Coprincipat. Pel que fa a les converses per fer avenços amb els drets de les dones, s’entén que es podrà complir el compromís abans de final de legislatura. Una fita que el PS entén que cal assolir sigui quin sigui el successor de Jorge Mario Bergoglio. Des d’Andorra Endavant i Concòrdia, però, s’han mostrat, amb motivacions diferents, més prudents.

La ministra d’Afers Exteriors, Imma Tor, ha estat l’encarregada de valorar des de l’executiu l’òbit del Sant Pare, rebut “amb gran consternació” després de “l’esperança” que s’havia tingut en veure’l diumenge fer en persona, malgrat que amb dificultats, la benedicció urbi et orbi. Per al Govern, la seva mort suposa dir adeu a un pontífex que ha apostat de forma clara per “reforçar les relacions”.

Així, ha volgut destacar el fet que rebés en audiència a Xavier Espot el 2021 i que, posteriorment, enviés el secretari d’Estat, Pietro Parolin, al Principat durant el dia de Meritxell del 2023. “Va enfortir molt les bones relacions que ja teníem”, ha manifestat Tor que, a més, s’ha volgut mostrar “molt agraïda” pel nomenament de Josep-Lluís Serrano Pentinat com a bisbe coadjutor i, per tant, futur Copríncep episcopal. Un procés que, ha assegurat, no corre cap perill sigui quin sigui l’escollit al conclave que decidirà el successor de Francesc.

Concòrdia manté la voluntat d’avançar amb els drets de les dones i la interrupció voluntària de l’embaràs però considera que no és el dia de parlar de l’assumpte, mentre que Andorra Endavant insinua que Govern confon els desitjos amb la realitat de les negociacions amb el Vaticà

“Tot apunta que el relleu es farà quan toqui i quan decideixi la Santa Seu”, ha manifestat la titular d’Exteriors. En aquest sentit, s’ha mostrat molt confiada que tot seguirà el seu curs. “No pensem que tingui cap conseqüència en aquest relleu institucional”, ha afirmat. De fet, ha volgut remarcar que el nomenament del coadjutor ha estat un pas endavant en aquesta excel·lent relació”.

I en una línia similar ha valorat la situació de les converses per mirar de despenalitzar l’avortament. “S’han iniciat discussions amb la Santa Seu i, de moment, estan en un nivell tècnic”, ha comentat la ministra. I, al seu entendre, “no hi ha cap motiu perquè no continuïn”. Per tant, es mostra convençuda que “el programa previst, que és fer-ho aquesta legislatura, es podrà mantenir”.

Tor també ha volgut glossar la figura de Francesc. “Sobretot cal recordar els seus missatges a favor de la pau, ahir mateix amb el darrer on va insistir en la importància d’assolir-ne una de sostenible i justa a Ucraïna i que cal un alto el foc a Gaza així com l’alliberament dels ostatges”, ha manifestat. També ha destacat que “passarà a la història com el Papa que més ha fet pels vulnerables, pels pobres i per la justícia social”.

VALORACIONS AL CONSELL

Des del grup demòcrata, el seu president, Jordi Jordana, comparteix la valoració de Tor. Després de donar “el condol a tota la comunitat cristiana”, el parlamentari canillenc expressa la “confiança en el fet que la línia iniciada pugui continuar” un cop es faci tot el procés, “complex”, de relleu de Francesc: “Esperem poder seguir i culminar amb la despenalització de l’avortament”. També argumenta que “no crec que haguem d’esperar cap canvi de plans amb el relleu del Copríncep”.

Per la seva banda, el líder de Concòrdia, Cerni Escalé, ha volgut recordar que “els catòlics del país perden un referent espiritual” i destacar que Bergoglio ha estat “una persona que, durant el seu pontificat ha vetllat per aquells que es troben en situacions més desafavorides i sempre ha advocat pel diàleg”. Sobre els efectes que la defunció del Sant Pare pot tenir al país, ha considerat més oportú ser prudent. “S’ha mort el líder de l’Església Catòlica. No és dia per parlar d’altres qüestions”, ha apuntat. Això sí, ha deixat clar que “seguirem fent tot el possible perquè la interrupció voluntària de l’embaràs sigui possible al país, però d’això podem parlar els altres 364 dies de l’any”.

Des del Partit Socialdemòcrata, també s’entén que la desaparició de Francesc no ha de suposar cap canvi en el camí cap a la despenalització de l’avortament, tot i que ho argumenten amb motius diferents. “El que tenim clar és que el canvi de pontífex no ha de ser l’excusa per frenar aquest treball, que ha de ser intern. Ningú ens ha de venir a dir què hem de fer al país”, defensa el conseller general i president del partit, Pere Baró, que també adverteix que, per a la formació, “seria un primer pas però no el definitiu”, tot recordant que consideren que les operacions s’han de poder fer al Principat. En tot cas, també admet que “Demòcrates, potser per manca de ganes o de voluntat política, necessita l’acceptació dels altres per començar a treballar”. Això, entèn, tampoc ha de ser un problema: “no pensem que canviï l’interlocutor”.

Des d’Andorra Endavant, s’ha optat per compartir a xarxes un missatge de condol per la mort del Sant Pere, tot alertant que “la seva desaparició marca una nova etapa per a l’Església Catòlica i, de retruc, per a les relacions que Andorra manté amb el Vaticà”. També consideren que “és important recordar que per les negociacions a nivell de l’avortament, cal ser molt prudents amb el relat polític que se’ns ofereix des del Govern”, ja que “hi ha una tendència preocupant a confondre el que s’anuncia com un avenç amb el que realment es negocia o es renuncia en els despatxos”. Així, s’apunta que “massa sovint, en política, alguns prenen els seus desitjos per una realitat i volen fer creure a la ciutadania que tot està encaminat, quan en realitat les concessions són més grans del que es diu”, al mateix temps que s’alerta que, de moment, “els acords amb el Vaticà són, encara avui, opacs”.

Comentaris (7)

Trending