La donació de teixits, aquest 2026, i la d’òrgans l’any que ve

Vuit persones esperen algun tipus de trasplantament, la majoria de ronyó, i cada any se’n fan uns vuit de mitjana

Un moment de l'homenatge als donants organitzat per Atida. Ailè!

La voluntat és poder fer possible la donació de teixits i multiteixits aquest mateix 2026, i que la d’òrgans sigui una realitat l’any que ve. Ho ha dit la ministra de Salut, Helena Mas, després d’assistir a l’homenatge als donants i al personal sanitari que ha organitzat l’Associació de Trasplantats i Donants d’Andorra (Atida) aquest dissabte al matí. Aquestes donacions, de moment, es treballen amb Espanya, i més concretament amb Catalunya, però no es descarta que més endavant es pugui ampliar a d’altres països.

La tasca administrativa i burocràtica que hi ha darrere una donació i un trasplantament és feixuga i difícil, i més encara quan hi ha implicades les administracions de dos països diferents. Ara es treballa amb dos escenaris possibles, que es traslladi fins a Andorra un equip d’extractors per poder fer el procés d’extracció dels òrgans per poder-los portar a Catalunya, o bé desplaçar la persona i que allà es fes l’extracció.

Però encara és “prematur” dir si serà d’una manera o una altra, perquè el procés és complex. Fer-ho tot al país és complicat perquè es necessiten uns equips professionals “d’una expertesa molt determinada”, a part del sistema complex de llistes d’espera que hi ha al darrera, i no hi ha massa crítica suficient, com passa amb tantes d’altres especialitats mèdiques. En aquest sentit, Mas ha quantificat en vuit els trasplantaments que es fan anualment a persones d’Andorra, i també en vuit persones la llista de gent que està en espera de ser trasplantada.

-seguirà ampliació-

Etiquetes: