Les dues citades són les dues empreses que actualment es dediquen de forma explícita a la venda de pirotècnia al detall. Aquesta setmana ja han anat activant les vendes i han posat en marxa diverses casetes en diferents punts del territori. Com expliquen, d’una banda Narcís Areny i, de l’altra, Anna Prat, tant La Traca com PiroPrat tenen un públic força fidelitzat. I també els productes que es venen solen ser, habitualment, els mateixos. Canvien els embolcalls, potser les formes, els noms. Que potser aquest any, per als més menuts, arriba una espasa d’Excalibur molt atractiva. O els lots variats són molt potents.
Areny i Prat tenen clar que les cebetes són les estrelles d’una nit com la de Sant Joan, especialment entre la canalla. A partir dels 12 anys, els infants tot sols poden adquirir un tipus de pirotècnia de molt baixa potència. Des dels 16, la intensitat ja és major. I a partir dels 18 és quan s’ha de controlar els pares i les mares més que no pas els fills. Perquè són els primers els que, tot sovint, s’esveren més que no pas els menors. En tot cas, quedi clar, a nivell empresarial, els petards salven la facturació el mes de juny a les empreses que s’hi dediquen, com en el cas de l’Armeria Andorrana, de manera complementària.
Les vendes, els dies forts vaja, arriben d’última hora. Com més a prop de Sant Joan, més increment de demanda. Per això, en el cas de PiroPrat, els dies abans es fan promocions i “tenim els mateixos clients de sempre”. “Seguim la mateixa dinàmica perquè hem fidelitzat una clientela” que ja coneix tant el producte com l’oferta que hi ha. Anna Prat explica que aquests dies més llunys a la revetlla el que funciona molt bé són els paquets anticrisi. I que enguany s’ofereixen unes bateries noves que “agraden molt”.
De fet, aquestes bateries, recorda la responsable de PiroPrat, són com “minicastells de focs que tenen molta sortida entre les famílies”. Són les famílies, molt sovint, les principals clients d’aquestes casetes. Pares i mares o pares o mares amb fills. No sempre, és clar. Però tot sovint sí que és així. D’aquí que en el cas de La Traca, que Sant Joan quedi més a prop o més lluny del cap de setmana, pot ser un fre a les vendes. Per això Narcís Areny confia que enguany, amb una revetlla intersetmanal, “la venda recaigui més al país” que no en les eventuals destinacions de cap de setmana.
Amb tot, quedi clar, si mai ha de comprar pirotècnia, fins a uns llindars i unes ‘potències’, no hi ha cap problema per passar-la per la frontera. I explica Anna Prat que el màxim establert difícilment mai no se supera. En fi, arriba la festa dels petards per antonomàsia. Una festa i uns petards, però, que no han d’anar renyits amb amb el respecte a una bona convivència. Un cedeix per aquí, l’altre cedeix per allí i al final, els focs d’artifici són d’allò més bonics.