Salut embasta un primer paquet de mesures per mirar d’atraure professionals sanitaris cap a Andorra

Abans de l’estiu el ministeri pretén tenir llest el pla funcional de la futura ampliació de l’hospital i el plec de bases que ha de servir per elaborar el projecte executiu per a la seva construcció

Helena Mas donant explicacions en la roda de premsa d'aquest migdia.

El ministeri de Salut té previst activar en breu un primer paquet de mesures per mirar de fer que Andorra sigui més tractiva per als professionals sanitaris. El departament que encapçala Helena Mas està acabant de tancar, juntament amb el Col·legi Oficial de Metges (COMA) i una empresa externa, una revisió de la descripció dels actes mèdics (nomenclatura) i això anirà associat a un reajustament tarifari. Abans de final d’any s’hauria de llançar una segona fase d’aquest paquet que pretén importar especialment metges al país, amb algunes especialitats que van coixes.

Així ho ha explicat la ministra durant la presentació del Quadre de comandament de la salut, un conjunt d’indicadors que han de permetre, més enllà de visualitzar de forma pública l’estat de la salut al país, planificar la feina de la sanitat pública i saber “on hem d’invertir més recursos i on hem de fer més esforços”. L’eina, “molt potent” segons Mas, inclou ara per ara 67 indicadors clau. Però ja n’hi ha uns 250 més en camí. De forma genèrica, i una vegada posades en comparació aquestes dades amb les dels països de l’entorn, es conclou que la situació de la salut pública a Andorra és prou bona i eficient.

En el marc d’aquesta presentació, la titular ministerial ha parlat d’altres aspectes de la seva cartera. Així, Mas ha assegurat que a final d’aquest mes hi haurà la revisió de les nomenclatures, que és un dels punts forts d’aquest primer paquet de mesures, que pretén “donar valor als actes que aporten valor afegit”. La suma de revisió de nomenclatura i revisió tarifària “no vol dir només una alça de les tarifes” si no un reajustament de tot plegat i, sobretot, mirar de valoritzar tot allò que sumi un plus en l’atenció diagnòstica o assistencial. 

La ministra ha explicat que si fa uns anys determinats actes estaven molt valorats perquè potser la tècnica era molt complexa i, en canvi, amb el temps i l’evolució tecnològica, tot plegat és menys costós, doncs potser hi haurà una rebaixa, encara que Mas ha admès que aquests seran els casos més excepcionals. En tot cas, sí que se cerquen “mecanismes que aportin valor afegit” i que seran presentats més aviat que tard, una vegada hagin passat tant pel consell d’administració de la CASS com pel consell de ministres. 

HOSPITAL, RECEPTA ELECTRÒNICA I REAGRUPAMENT

Helena Mas també ha explicat que abans de l’estiu ha d’estar elaborat tant el pla funcional sobre les dependències i serveis que haurien d’anar a l’annex que ha de servir per ampliar l’actual hospital i, també, el plec de bases que ha de servir per a la redacció del projecte executiu de dita ampliació. Alhora ha insistit que es preveu que “a finals d’any” sigui possible la dispensació electrònica de medicaments. Això no obstant, i curant-se amb salut, la ministra ha indicat que “és cert és que som flexibles” i si hi ha d’haver canvis perquè tot rutlli millor així es farà. O sia, ha deixat la porta oberta a retardar-ho.

L’estiu de l’any passat es va fer una prova pilot amb la recepta electrònica entre els professionals de l’hospital, que “ens han reportat algunes dificultats”. Això va fer “plantejar una nova eina” amb totes les incorporacions descrites i que “ens havien anat indicant els professionals”. Ara aquesta eina entrarà en servei a mode de test i l’objectiu és que abans de l’estiu es faci una prova pilot altre cop a l’hospital per després ampliar la seva implementació si tot va bé. A l’estiu, doncs, la voluntat és tenir la recepta electrònica a punt i, a final d’any, que sigui una realitat “la dispensació electrònica”

Finalment, i després de referir-se a la importància de la infermeria i el fet que se li vol donar un rol més preeminent dins del sistema, Helena Mas també ha esmentat la qüestió de les dificultats per reagrupar que afecten els sanitaris. I que pot fer que més aviat que tard diversos professionals hagin d’abandonar el país en no poder reagrupar. La ministra ha indicat que s’està fent tot el possible per fer realitat “la retenció del talent a Andorra” i, en aquest marc, “el reagrupament és una qüestió molt transversal i molt de país”. Així, “en l’actualitat s’està treballant en general a nivell de Govern i és el ministeri d’Interior el qui pilota”

Etiquetes: