La hiperplàsia benigna de pròstata és el creixement no cancerós de la pròstata, una afecció molt freqüent en homes a partir dels 50 anys (o fins i tot abans) i pot produir símptomes diversos, com dificultat per orinar, pèrdua de força amb la micció, necessitat d'orinar diverses vegades a la nit i, en casos avançats, impossibilitat d’orinar. Quan els símptomes són importants o no milloren amb medicació, es planteja la cirurgia.
En el cas de l’HoLEP es tracta d’una cirurgia endoscòpica, és a dir, que no requereix incisions i és mínimament invasiva. S’introdueix un instrument per la uretra i, amb un làser d’holmi, se separa de la càpsula el teixit de la pròstata que causa l’obstrucció. Després s’extreu per complet per la mateixa via. La intervenció es fa amb anestèsia general o raquídia.
En comparació amb altres tècniques, l’HoLEP permet tractar pròstates de qualsevol mida, incloses les molt grans. Comporta menys sagnat, ingressos més curts (l’alta pot ser en 24 hores o menys), una menor taxa de complicacions, una recuperació més ràpida i resultats més duradors. Per això les guies clíniques europees i americanes d’urologia la recomanen com una de les tècniques de referència per al tractament quirúrgic de la hiperplàsia benigna de pròstata.