Cimera per mirar d’establir nous incentius que permetin a Andorra ser més atractiva per als metges

Com que el nombre de facultatius convencionats a la CASS gairebé no ha crescut i, en canvi, la població no para d’incrementar, gairebé hi ha mancança en totes les especialitats, només hi ha una mica de marge de maniobra en metge de família i en traumatologia

Un metge. ARXIU

Les autoritats sanitàries, i especialment els responsables del departament de Salut i representants de Col·legi de Metges (COMA), tenen previst mantenir una trobada a final d’aquest mes amb la voluntat de posar fil a l’agulla de manera decisiva a la recerca d’incentius que permetin dotar Andorra de més atractius per als professionals mèdics. Els darrers anys, el nombre de facultatius convencionats a la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS) gairebé no ha crescut -hi ha hagut diverses jubilacions rellevants els darrers temps- i, en canvi, la població no ha parat d’incrementar i envellir. 

Això fa que hi hagi mancances en totes les especialitats, havent-hi una mica més de marge de maniobra en traumatologia i en medicina de família. Els mal anomenats generalistes. I amb tot, si arribessin professionals d’aquestes dues especialitats, “com que encara no estem pas en una fase de poder triar”, serien prou benvinguts. O almenys així ho creu el president del COMA, Albert Dorca. Dorca es refereix a l’estat de la qüestió a redós de les manifestacions del cap de Govern, Xavier Espot, en seu parlamentària i també en manifestacions per exemple a RNA admetent que hi ha un cert col·lapse sanitari. 

“Segueixen faltant metges i aquí va sumant que la població envelleix, va sumant que la població té més malalties que s’han de vigilar més, i va sumant, potser darrerament, que la població d'Andorra no para d’augmentar. Si no aconseguim que la gent (metges) vingui, tenim un problema. Però si a sobre que no aconseguim que la gent vingui la població no para d’augmentar…”, reflexiona el màxim responsable del col·lectiu que aglutina els metges i que creu que el Govern està per la labor de trobar solucions sense que això pressuposi res de concret. “La part de captació de metges és complicada”, reconeix Dorca, que deixa clar que és una qüestió que preocupa i molt a nivell de salut pública però no pas que té enutjat el col·lectiu. 

El president del COMA explica que no hi ha un estudi perfeccionat sobre quines són les especialitats amb més mancances. I exposa que fer un estudi d’aquestes característiques en un territori com l’andorrà és complicat, per la seva especificitat. No és com una ciutat mitjana de Catalunya, per exemple, que té uns serveis sanitaris però que a pocs quilòmetres té uns equipaments de nivell superior que els complementa. Andorra és un Estat petit i orogràficament mig aïllat i això li suposa uns condicionants molt concrets. 

“No anem bé de pràcticament res i no és un problema d’Andorra, és un problema d’Andorra, d’Europa, del nord d’Amèrica i de la majoria de països del primer món. I al final, això és el que ens obligarà a ficar-nos creatius per buscar incentius que ens converteixin en un lloc atractiu, una destinació professional atractiva de cara a aquells metges que es plantegin moure’s”

Potser de metges de família i de traumatòlegs, es té una mica més de marge de maniobra, però sense llançar coets enlloc. “No anem bé de pràcticament res i no és un problema d’Andorra, és un problema d’Andorra, d’Europa, del nord d’Amèrica i de la majoria de països del primer món. I al final, això és el que ens obligarà a ficar-nos creatius per buscar incentius que ens converteixin en un lloc atractiu, una destinació professional atractiva de cara a aquells metges que es plantegin moure’s”, diu Dorca. I és en aquest marc en què veu l’administració amb una “voluntat conciliadora i de buscar solucions” sense que això vulgui dir donar xecs en blanc.

Els metges “es mouen per excel·lència professional, perquè tinguis una unitat d'investigació puntera, com pot ser el Clínic o la Vall d’Hebron. Però això requereix una infraestructura molt gran que aquí a Andorra serà difícil que tinguem mai. La gent es mou per llocs on hi hagi una conciliació molt bona, on facis molta formació… i això ho podem millorar bastant”… “I al final la gent es mou, com tothom, per calés, per salari. I al final això és molt delicat perquè segons com ho diguis sembla que els metges només vulguem cobrar més. No és la motivació de la demanda. Al final la discussió no es tracta de si el metge cobra més que alguna altra professió titulada o que alguns altres sectors de la població.”

Dorca reconeix que “està clar que els metges no som els que estem més afectats per tenir un salari baix. No és que ens queixem d’això. El tema és que si tu vols captar metges, el que has de fer és ser competitiu, no amb les altres professions titulades, sinó amb els altres països que busquen metges. Si tot Europa està buscant metges, si tot el nord d'Amèrica està buscant metges, tu el que has de fer és posar millors condicions, no que el de la fleca o l’electricista. Tu has de posar millors condicions que les que posa França en la captació de metges, que les que posa Suïssa, que les que posa el Canadà, Estats Units, Irlanda… Per què? Perquè si tu enganxes un metge amb ganes de moure’s, quan valori canviar-se de país, mirarà el paquet complet”

“I el paquet serà l’excel·lència en investigació que no tenim, la conciliació i les mesures socials i de formació sobre les quals podem millorar moltíssim, i la retribució. Què costa viure a Andorra, què es paga… El nostre mercat és amb el que hem de competir per fer-nos atractius al mercat de metges. I això, segons com ho diguis, pot semblar que els metges d’aquí volen cobrar més. Els metges d'aquí ja treballen aquí, ja tenen saturada l’agenda i fan el que poden per fer-ho el millor possible sense que sembli que anem amb la llengua fora, mirant de tenir més temps per al pacient i fer-ho tan bé com sabem. El tema és que hem d’aconseguir més metges. Som de les poques professions que estem demanant que vingui gent a fer-nos la competència. Estem demanant que vingui més gent perquè no donem abast”, acaba reblant el president dels metges.

Etiquetes: