Petició d’“aposta valenta” en la prohibició de xarxes socials i pantalles a infants i adolescents

El cap de Salut Mental assegura que és “molt important” posar límits als menors “pel bé de l’educació i del desenvolupament psicològic” ja que s’ha demostrat que l’ús d’aquests dispositius és perjudicial

Una nena utilitzant una tauleta. Pexels

El cap del servei de Salut Mental i Addiccions del SAAS, Joan Soler, defensa “una aposta valenta” pel que fa a la limitació de xarxes socials i d’ús de pantalles en el cas dels infants i els adolescents. Soler recorda que ja hi ha molts estudis que deixen clar que “les pantalles no són beneficioses per als infants i adolescents” i que passar-hi gaires hores acaba afectant a nivell cerebral i de desenvolupament. Per això defensa la importància de posar límits o fins i tot prohibir-ne l’ús en el cas dels menors.

Es tracta d’un problema que com assenyala Soler hi ha molts països que ja estan abordant amb prohibició d’accés a les xarxes socials per als menors de 16 anys, per exemple. Andorra també treballa en aquest sentit i el doctor ho considera encertat. “S’ha de limitar o prohibir fins a certa edat”, explica, remarcant que en l’àmbit de les pantalles “cal una aposta valenta”.

No fa massa dies, en una conferència a Sant Julià, la doctora Maria Giró, responsable clínica de l’àrea d’infanto-juvenil, exposava també aquest posicionament, basant-se en estudis. Soler indica que el que fan les xarxes són “vídeos curts que a nivell cerebral afecten la motivació, empitjoren el mantenir la concentració, l’atenció i donen una descàrrega de dopamina que fa que un s’enganxi a TikTok o Instagram. I això és perjudicial”.

De la mateixa manera també considera que caldria plantejar el rol de les paternitats i maternitats i la manera com s’està educant. “Hem de ser valents i dir les coses que protegeixin als infants de certes conductes que a la llarga no provoquen un desenvolupament cerebral, de comportament o de pensament beneficiós”. De la mateixa manera diu que no es pot ensenyar que les relacions interpersonals només funcionen a través de les pantalles. En opinió seva “és molt important posar límits als infants i adolescents pel bé de l’educació i el desenvolupament psicològic dels menors”.

Etiquetes: